Gå till innehåll

Frågor: Ytavrinning, multipla returer, borrning mm


Scooby_doo

Rekommenderade inlägg

Hej

Behöver råd inför inför uppstart av beg akvarium. (En 'Mitt första akvarium' tråd kommer senare när allt är införskaffat..)

Har kollat en hel del trådar här, men ej hittat svar riktigt på det jag behöver..

Fakta

-----

200l akvarium (100*50*50)

ca 50l sump

Returpump: Aquabee UP 2000/1 (2000l/h) [ca 1m lyft från sump]

Har ytavrinnings fack (18*18*45)

3st genomföringar:

2st (ca 20mm rör) har varit använda för avrinning ner till sump

1st (ca 15mm rör) till returen.

Pga genomföringarna ej är riktigt gjorda (utan genomförings 'skruv'), vill jag göra om det så det blir säkert=tätt. Vill då passa på att borra upp med om nödvändigt då hålen känns 'lite små'.

Tänkte borra upp och sätta en Durso standpipe med 32mm rör (hål: 42-45mm) till sumpen.

Klarar då ca 3500l/h (d=25mm invändigt, enligt http://reefcentral.com/calc/drain.php)

Fråga 1

-------

Eftersom där är 3st hål redan, funderade jag på hur man bäst använder dem?

--> Rekommenderat att köra 2st returpumpar, (tex. 2st 2000l/h) i 2st seperata retur rör som efter allt bortfall genom böjar, höjdskillnad, ev UV-C mm ger ca 3000l/h från sumpen?

(Detta för minimera antalet synliga cirkulations pumpar i karet)

--> Eller bara köra en pump med 2000l/h och plugga igen ett rör (alt. sätta genomföring/kran för framtida bruk)?

--> Rekommenderad max cirkulation genom sumpen?

Fråga 2

--------

PVC röret från returen är idag med en invändig diameter på ca 9-10mm.

--> Bra/dåligt med ha litet/stort rör för returen? (tex. stryper vattenflöde? vs, starkare stråle=mer 'synlig' cirkulation?)

--> Ngn rör diameter att rekommenderad för returen?

Gärna olika förslag med avseende på om man har 1 eller 2st returer.

Fråga 3

-------

Har ganska stor ytavrinningsbox (18*18*45) i plexi och plastkammar, funderar på att borra hål och gömma 2st Maxijet MJ1000 (1000l/h) i ytavrinningsboxen.

Om man INTE tar vattnet till cirkulationspumparna utanför ytavrinningsboxen (bara hål för utströmmningen) innebär det att extra 2000l/h ska rinna över.

--> Kan det innebära ngt problem med en ytarinningsbox av denna storleken?

Fråga 4

-------

Läst en del om borra/dremmla, mestadels är det nya hål.

--> Om man ska göra hål större som i mitt fall, OK köpa typ ngn av Claes Ohlsson 'dremmel sten' och slipa upp hålet med borrmaskin/skruvdragare och vattenkylning?.

Tacksam för svar,

/Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett par saker som inte är direkta svar:

100 x 50 x 50 = 250 liter. Grattis till 50 liter extra!

För en "original" Durso Standpipe är röret genom tanken 25 mm.

Till mitt 216 l har jag en Eheim som pumpar 3400 liter. Den räcker utmärkt tycker jag. Vill du ha flera utblås så kan du sätta på en y-koppling eller kanske ännu bättre en "Squid" (tror jag att det kallas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaret,

"100 x 50 x 50 = 250 liter. Grattis till 50 liter extra!"

--> skulle varit bra med lite bonus..! ;) men,,, det är yttermåtten, samt akvariumet är 'panorama' och 6-kantigt därav de 200 literna med de måtten..

Ngn annan som har ngt att kommenter gällande mina frågor?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...