Gå till innehåll

Skummare till 540l


marcuspajp

Rekommenderade inlägg

Hej, jag är i full färd med att planera mitt 540 FOWLR eller FO kar. Jag har försökt att läsa allt om skummare under de senaste veckorna och jag har fastnat för 4 alternativ. Karet kommer inte att vara särskilt hårt belastat men jag vill ha en bra skummare ändå eftersom jag inte har sysslat med salt innan.

Priserna är från aquapro2000.

Alternativ 1 är det billigaste:

Deltec APF600 för 312 Euro. Den är säkert bra, men den verkar ha en tendens att låta? Klarar 750-1000l enligt tillverkaren.

Lite dyrare är Grotech HEA 150 med 359 Euro, den har en Eheimpump och det är bra. Men den är venturi och inte nålhjul som de andra vad jag förstår, den kanske är mindre effektiv då? Ska vara väldigt tyst. För 300-1000l.

H&S 150-F2001 intern kostar 369 euro, är det värt de extra pengarna över Deltec? Är den tystare? Klarar upp till 850l.

Sista alternativet är egentligen långt över min budget, men den verkar vara mest skummare för pengarna ändå:

ATI Bubble Master för 499. Den är säkert väldigt bra men det känns som att det kanske är bättre att spendera de extra pengarna på nått annat, som mer cirkulation. De andra måste väl räcka? Ska klara upp till 3000l.

Just nu lutar det mest åt Grotech, fast jag vet inte riktigt varför. Det känns som att alla är riktigt bra och ingen av dem är direkt dålig på nån punkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att Grotech inte har nålmipeller försämrar inte prestandan enligt grotech själva är nålimpeller trams och försäljningsknep och jag kan hålla med då jag var tvungen att sätta i en vanlig rotor i min Aqua medic ocean runner 3500 och nu skummar skummaren ännu bättre än den gjorde med nålimpellern men den låter lite mer istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Det blir nog grotech om jag inte får tag på en massa pengar eller nått begagnatfynd.

Om jag ska ha ATI så får jag vänta med att dra igång karet till februari nästa år istället för innan jul, känns inte riktigt värt det.

Edit: Ingen av dem är väl underdimensionerad eller på gränsen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker inte du ska stirra dig blind på hur många liter ditt kar är på. Fundera snarare på hur mycket fisk du ska ha? Och vilken typ av fiskar? Tryckare? Kejsare? Drakar? Muränor? eller bara småfisk?

Stora fiskar som bajsar mycket behöver en stor skummare medans med små fiskar kanske det krävs en mindre skummare.

Så att svara på om någon av skummarena är underdimensionerad är lite svårt. Berätta dina planer för fiskbeståndet så är det lättare att guida.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, som jag skrev där uppe ska jag inte ha allt för hög belastning, fast det ska inte bli lågt heller.. Jag ska ha en Undulatus tryckare är det meningen. Om jag kan få tag på en.

Det är en rätt stor fisk och det går säkert att slänga i löjliga mängder mat till den (Som jag gör ibland med mina 30cm ciklider). Men jag tänkte försöka hitta en bra balans mellan att fisken trivs och växer och att den blir övermatad. Jag tror att den totala mängden mat blir minde än i ett lika stort rev eller så. Men jag har ingen erfarenhet så jag vet inte hur mycket som en skummare i en viss storlek tar. Skummaren kommer bli den primära filtreringen iallafall, jag ska inte ha nån DSB eller liknande. Kanske i en hink utanför som extra säkerhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...