Gå till innehåll

Moorish Idol


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Det är en av de fiskarna som räknas som "omöjliga" att hålla vid liv någon längre tid. Det finns ett fåtal som har lyckas, men de allra flesta dör snabbt.

Det är en fisk som jag tycker man gör bäst i att lämna i havet....

Priset tycker jag är ointressant i det läget..
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



De hade en 5-6 stycken i Malmö på fiskefiskar för 3 veckor sedan, fock inte just nu. De såldes troligen men kan också ha gått bort. Jag kollar in där emellanåt då det är på vägen hem från jobb om du vill veta när de får dem på nytt. Problemet är väl bara att jag inte tror de skickar några djur.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill gärna veta hur man resonerar när man tänker köpa en fisk som är i princip omöjlig....
Vad har knep har du tänkt att använda för att lyckas där så många andra har misslyckats?
Eller har du bara tänkt att chansa?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag vet är att de behöver mycket uppmärksammhet när det gäller utfodringen. Man måste vara otroligt intresserad och engegerad så man lägger ned all den tid som krävs för att den ska komma igång. Och hur engagerad man är kan väl ingen annan säga! Har sett hur Moorish idol frodas och trivs ett par år (lever ännu) bara den får mycket mat och gott om LS. Det är väl många fiskar och koraller som anses extremt svåra, för 10 år sedan var det väl ingen normal människa som skulle ha köpt en Accropora, en del kirurger var väl extremt svåra för inte så länge sedan.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ville inte fördöma någon. Jag tycker bara det är trist om man riskerar en levande varelse med inställningen:
-"Äh, det går nog bra..."

Har man verkligen tänkt över det hela och har en strategi på hur man ska klara så är det väl bara att köra på.

Jag har varit intresserad av den här firren också så jag kan väl dela med mig lite mer av det jag har lärt mig om den...

Den tål inte transporter särskilt väl, men det är inga extrema dödligheter. Väl på plats i ett akvarium så dör många inom 1-2 månader utan att riktigt ha "kommit igång" med maten. Klarar man den här perioden så har man kommit en bit på vägen. Det verkar dock som det kommer en ny våg av dödlighet kring 1år i akvarium. Fisken kan ha varit hur pigg som helst och sen dör den utan någon synlig förklaring. Klarar man även den här perioden så är sannolikheten stor att man har en fisk som kommer leva och frodas i många år i akvarium. Enligt vad jag har läst så är det kanskee 1-2% som når så här långt.

Vad kan man då göra för att öka chanserna?
- STORT akvarium. Desto större kar, desto bättre chans
- Flera MI... inte helt säkert att det är den rätta lösningen alltid, men vissa menar att de trivs bäst i grupp.
- Mycket levande sten och koraller. MI vill ha en varierad föda, gärna med mycket svampdjur. Utan detta så klarar de sig inte någon längre tid i allmänhet. De kan inte klassas som revsäkra då de kan äta av diverse lägre djur.
- Vattenvärden på topp, bra cirkulation, syrerikt vatten.

Och sen tror jag man behöver en rejäl dos med TUR, gärna kombinerat med mycket kunskap.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om man kan litapå sin handlare så är det bara att fråga om hur man ska sköta den. själv vet jag att jag kan lita på t.ex JR i täby, och Korallrevet i Södertälje. Revet tar tydligen bara Zanclus från ett enda ställe vid Sri Lanka, för det är enda stället som levererar sådana fiskar som överlever. Sen har jag sett dessa fiskar hos båda ovan nämnda ställen sluka både det ena och andra i foderväg. Ett tips är ju att be handlaren mata den och se om den äter...
Länka till kommentar
Dela på andra sidor



Det är just i revkar som man kan få zanclus att funka,dom behöver spongies att äta.


Hade min i nästan 3 år (varav första året i en 60 liters burk)men en "dykande" turbellepump löste ut hans livförsäkring.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...