Guest Gäst Postat 1 april 2004 Postat 1 april 2004 Hej på er. Suck!! Nu håller det på att hända igen, en fisk dör. Min Chelmon Rostatus hållert på att svälta ihjäl. Jag köpte den för några månader sedan, för att ta bort mina glasrosor. En trevlig fisk som gjort sitt jobb och som dessutom är vacker. Men jag har ju aldrig fått den att äta något vidare av min mat. När jag har hällt i, har den tittat lite nyfiket på maten och i bland tar han någon smakbit men.. En kort stund är ju maten uppäten av de andra. Jag har provat med olika typer av fryst foder. Om denna dör, vilket jag tror, kommer jag att vänta några månader så att glasrosorna får växa till sig igen. Sedan kommer jag nog att försöka med en ny Så Hur gör ni som lyckas hålla en Chelmon i era kar? Alla tips är ytterst välkomna. Tack på förhand ! Citera
Guest Gäst Postat 1 april 2004 Postat 1 april 2004 En tanke bara,du har ingen bekant i Stockholm som har problem med glasrosor som kan ta hand om den medans dina växer ut? Citera
Guest Gäst Postat 1 april 2004 Postat 1 april 2004 Det är ingen lätt fisk... Hittade denna text på nätet... "It is best housed in very large reefs, or in peaceful community aquariums. It should be kept singly, not with conspecifics or similar Butterflyfish, and should not be kept with any stress-inducing fish." "The Australian Copperband Butterflyfish is a difficult fish to feed; it is a shy and deliberate feeder that may need a variety of foods offered to it in order to start feeding." Och jag håller med, tror det är väldigt svårt att få den att äta tillräkligt om den går i samma kar som stessiga och mer ätvilliga fiskar till exempel anthias. Den gör sig nog bäst i ett väldigt lugnt kar. Citera
Guest Gäst Postat 1 april 2004 Postat 1 april 2004 när du köper denna fisk så se till att du får se dom mata i butiken å se så att den tar mat där det är en god bit på väg Citera
Guest Gäst Postat 1 april 2004 Postat 1 april 2004 Hej på er !! Nu är Polly ,barnen döpte henne till det, på ett bättre ställe. Suck !! Jag är fortfarande nyfiken. Finns det någon som lyckas hålla en Chelmon vid liv någon längre tid och i så fall, vad är erat knep? Hur fick ni fisken att äta vanlig mat? Har ni den i ett stillsamt akvarium eller går den tillsammans med ivriga, snabbätande fiskar. Citera
Guest Gäst Postat 1 april 2004 Postat 1 april 2004 Intressant ! [img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley6.gif[/img] En Chelmon Rostatus är ju ingen ovanlig fisk men det verkar inte vara någon som lyckats hålla den vid liv någon längre tid. I så fall vill jag inte köpa en ny fisk som jag vet dör efter några månader. Citera
Guest Gäst Postat 1 april 2004 Postat 1 april 2004 Jag hade en som funkade i några månader... Tills jag skaffade anthias, den stackars pincetten fick inte tillräckligt med mat och svalt ihjäl... Tror att den kan funka bra men inte i ett kar med stressiga fiskar. Citera
Guest Gäst Postat 1 april 2004 Postat 1 april 2004 När jag matade med levande mysis så lyckades jag få en riktigt fet Chelmon ett litet tag. Då åt han/hon konstant hela tiden! Nu har jag haft den här i snart ett år och den äter så mycket artemia och mysis den hinner med... den är inte tjock, men den ser okej ut. Ibland går det att träna dem att äta ur handen eller ur spruta och då blir det lättare. Jag har nog kring 200kg levande sten som är den huvudsakliga födokällan... Citera
Guest Gäst Postat 1 april 2004 Postat 1 april 2004 Tackar !! [img]https://www.saltvattensguiden.se/forumet/smileys/smiley1.gif[/img] Jag skickade ett mail till GARF eftersom de rekomenderar Chelmon mot glasrosor. De sa också att man skulle ge dem mysis och småräkor. De skall ha mat varje dag. Ok, jag kanske gör ett nytt försök. Ha det så bra ! Citera
Guest Gäst Postat 1 april 2004 Postat 1 april 2004 prova med att peta in artemia i håligheter i stenarna,funkar inte det såfinns det en affär i bromma som har en jätteodling med glasrosor! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.