Gå till innehåll

Kejsare


kjell

Rekommenderade inlägg

Hej! Om man har en kejsare som är utfärgad,förmodligen en hanne och lägger i en juvenil,outfärgad.Kommer denna juvenil att bli det motsatta könet?Går det att få ett par på detta sätt eller kommer den utfärgade inte att axeptera juvenilen redan när man lägger i den från början?Om det går bra att sätta i juvenilen kommer den då det är dax att färga ut,inte göra detta?Är det någon som har erfaren heter av detta,någon som har ett kjejsar par?

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Kjell,

Om du menar de större typ Pomachantus så känner jag bara till att man haft par i stora publika akvarium, en del mindre och dvärgarna går att ha i par. Det är väldigt lite skillnad mellan könen och honan färgar ut och blir i princip lika fin som hanen ibland så blir ryggfenan bara lite längre. De flesta fiskarna behåller samma kön hela livet och det är bara några få som kan anpassa sig, kejsare gör det inte. Vad har du för kejsare?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

boken "Reef fishes, Angelfishes and butterflyfishes" av Micheal Scott har ett kort avsnitt om detta. Han anser att det borde går att hålla Imperatorn parvis och det går också att skilja dessa åt genom färgen på det blå bandet vid ansiktmasken. Men jag har för mig att han skriver att hanen håller ett stort revir i naturen och har flera honor inom detta revir, nån form av harem.

Han skriver också att det oftast funkar att hålla en juvi-tecknad tillsammans med en utfärga i de flesta arterna, men att när den lille börjar färga om kan det gå illa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säger han något om storleken på akvariet till ett imperator par? Jag skulle inte rekomendera dig att skaffa en imperator till, men däremot så kan du ju skaffa dig någon annan kejsare, titta på annonserna så finns det två lämpliga kejsare.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller Imperator skriver han:

"In a large enough (180gallons or larger) it may be possible to keep a smaller male and female together. It is also possible to keep an adult and a juvinile in the same tank, but scales may fly when the young specimen begin to change into the adult color form."

Men jag tycker nog att det låter väldigt riskabelt att försöka hålla ett par i ett såpass litet kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...