Gå till innehåll

räka


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Kan jag ha någon putsar-räka eller eldräka i mitt 70Liters ??

hur många i så fall??

Jag har en pump som pumpar drygt 200L i timmen ...

och skummare har jag !

jag har vanliga glödlampor ... som belysning

jag har tänkt att ha ett par clownfiskar också....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja du kan ha 1 eld/puttsarräka.

Dock så behöver du en kraftigare cirkulationspump, minst 700 l/h

Och vanliga glödlampor, algblomning 2000 Turbo. Byt till rätt sorts lysrör ist.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men Stefan sa att jag kunde ha de har !!

för om man bara ska ha fiskar så behöver man inte ha så högt flöde sa han iaf...

och han sa att de gick bra med vanliga glödlampor till fiskar iaf ...

det var därför jag frågade om jag kan ha räkor under samma förutsättningar som fiskar ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då är jag med, med bara fisk så fungerar cirkulationen. Du ska inte ha någon levande sten då eller? Men visst skulle det fungera om man har en lös struktur av levande sten så att vattnet cirkulerar bra överallt.

Vanliga glödlampor fungerar, de ger ju ljus ifrån sig och mer än så behövs inte, dock så finns risken för att alger trivs och det kanske man inte vill. Men du kan ju se och i det läget att det blir allt för mycket alger byta i senare skede.

Men du har ju inget att förlora på att testa, räkorna fungerar fint under samma förutsättningar, de skitar inte ner alls i samma utsträckning, nästan tvärtom, de äter matbitar som inte fiskarna ätit upp osv, men mer än 1-2 är dunmt, iaf till att börja me, och fler än så ser iafjag ingen mening med, snyggast med bara ett par st.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Cirkulation huvudsyfte i ditt kar är att skräpet inte ska samla sig i hörn så att skummaren kan ta bort det, tycker absolut att du ska öka cirkulationen, en billig och bra pump är Maxijet. Angående ljuset så kommer du få algproblem, Du har ett optimalt akvarium för en fin algodling på gång Fiskarnakommer att klara sig under de där förutsättningarna men det är allt annat än en fröjd att se på!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du bara ska ha fiskar kan du ha ett floruserande lysrör för marinakvarier.

Finns lite olika färger, men ett på 10000K, som är vanliga, kommer nog att ge bäst färger på fiskarna. Välg ett som du tycker ger "snyggast" ljus.

Lysrör och amatur finns att köpa i de flesta akvariebutiker. Amatur kan du dock oftast hitta billigare på byggmarknader etc.

Ett floruserande lysrör går på runt 150:- och en amatur på ca 200:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med amatur menar nog Martin ramp. (om man bygger rampen själv dvs)

Amaturen är just den del som som håller lysröret samt ser till att den får spänning.

Svårt att skriva vad man menar hoppas du förstår

Här kommer en bild på en amatur

http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&i temid=1992

Man får allså bygga in den i en "ramp"själv.

Skall man ha en ramp så får man väl lägga på någon 100 lap skulle jag gissa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut så fungerar det att bara ha det de första dagarna, dock så gäller det att ta tag i det hela så fort som möjligt, så man får "rätt" ljus. Det är dock enklare att sätta dit belysning innan man startar upp, man vet inte vart man kan behöva komma åt, och är det då vatten och annat i akvariet så är det inte så lätt att flytta runt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...