Gå till innehåll

Vad har hänt med mina putsarräkor?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag har haft två putsarräkor sedan jag startade mitt akvarium i februari. De har varit ganska kaxiga och mycket aktiva hela tiden och småbråkat lite med min eldräka. Nu när jag kom hem efter en dryg veckas semester så var den ena putsarräkan borta och den andra hade några svarta fläckar på sidan. Jag blev lite bekymrad över detta och funderade på att plocka bort den om den var sjuk eller hade någon parasit på sig (både det här forumet och min akvarieaffär var stängda så jag hade ingen att rådfråga). Jag lyckades dock inte få tag på den och dagen efter var den också borta. När jag här om kvällen inte kunde sova och kikade lite i akvariet så var den där igen! Nu utan svarta fläckar men ett eller två bakben saknas. Annars såg den hur pigg ut som helst. Igår på dagen var den åter borta men jag lyckade hitta var den gömmer sig (under en sten) och i natt var den åter ute. Har den blivit nattlevande? Är det för mycket konkurens på dagen? Saknar den sin kompis (de höll ihop hela tiden)? Skall jag köpa en till för att ersätta den som försvann? Jag gillade dem verkligen och det är trist att bara kunna se den på natten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räkor är ofta mer framme då de inte är ensamma, dom vågar väll mer eller nått =) Det är nog därför den håller sig borta på dagarna. Angående dom svarta fläckarna har jag upplevt samma sak, jag tror inte det är nån fara eftersom mina nu är fläckfria och lever. Jag frågade på reefcentral vad det rörde sig om men det var ingen som visste riktigt, några sa att de kommer då räkan blir gammal, några sa att det kommer då det är brist på jod i akvariet. Jag tror inte på nån av dom teorierna.

Att fläckarna försvann efter att den hade hållit sig borta beror nog på att den ömsade skal, fläckarna försvinner då. Om du vill att den ska vara framme mer igen så köp en till =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har endast en putsarräka och den är frame hela dagarna men jag har hört att man inte kan ha eldräka ihop med putsarräka det kan vara därför den gömmer sig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att eldräkan gör så att den ensamma putsarräkan inte vågar vara framme också. Då jag hade en räka var den mycket blygare än då jag har två.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag läste på index sidan där står det att eldräkor är revir hävdande så det är nog så att putsarräkan inte får vara på hans revir.

Prova att göra fler grottor så kanske han lungnar ner sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte eldräkan efter putsarräkorna och när de var två så vad det eldräkan som fick backa tillbaka från reviret. Ni har nog rätt i att det är nu när den är ensam som den inte vågar ge sig på eldräkan. Jag kommer nog att köpa en till så får vi hoppas att de tillsammans blir lite tuffare.

Skönt att höra att de svarta prickarna antagligen inte är något problem. Eftersom den andra räkan bara mystiskt försvunnit var jag orolig att det var någon sjukdom.

Växer benen ut igen på den?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har eldräkor och putsaräkor i samma kar och för mig funkar det utmärkt men jag vet inte hur de skulle gå i ett litet kar där det kan bli kamp om revir.

benen kommer att växa ut igen. värre skulle väll vara om den tappade en antenn, enligt vissa så överlever inte räkan det. men det har jag ingen erfarenhet av så ta det med en nypa salt.

björn vet du något om det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet faktiskt inte, men varför skulle inte en antenn kunna komma tillbaka? Dom byter juh ut dom då de ömsar. Jag är mest sur på mina räkor! visst är dom lite tuffa men jäkligt dryga då de far omkring och rycker maten från korallerna *grrr* smiley7.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har eldräkor, putsarräkor och kamel/dansarräkor och de funkar. Jag har iofs väldigt mkt sten och mkt plats under stenen, men de städar på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inga problem om de brutit av en antenn. Det händer ganska ofta under transport. Nästa gång räkan ömsar skal så är antennen tillbaka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det stämmer nog. men jag funderar på om det ändå kanske fins ett samband med avbrutna antenner och plötslig död, om räkan skadas och stressas för mycket under transporter så är risken stor att den dör och saknar de inte ofta nåt ben eller en antenn då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Liten teori,kan det inte vara så att den angrips av parasiter när något faller av och om den är stressad för övrigt så kan den inte använda tillräckligt med energi för att klara av infektionen utan avlider utav denna? En tanke bara...Förresten.Peter,är du hemma i morgon kväll? Typ runt 20-20.30?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...