Gå till innehåll

Bubbelkorall


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Vad har ni för erfarenheter av att mata dem? Jag fick hem en från en kompis som den inte trivdes hos så den var lite ynklig. Jag har gett den fiskbullar några gånger vilket den har slukat. Hur ofta kan vara lämpligt för den att få mat när jag försöker att få den att återhämta sig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Om du menar bubbelkoraller , Plerogyra sinuosa eller Physogyra lichtensteini, så har jag haft dessa i ett år utan att mata dem. De tar dock rester från när jag matar mina fiskar/hela karet. Jag tycker att du skall låta dem vara ifred då det är betydligt vanligare att man matar för mycket än för litet. Placera lagom ljust och inte för nära MH. Mina har jag i mellan starkt flöde. Jag matar inte ens min stora "bubbletip" anemon, och den har växt från 10 cm i diameter till 25 cm på 6 månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja martin det är en Plerogyra sinuosa. jag låter den vara ett tag och ser vad som händer, jag satte den längst ner på bottnen redan från början och det uppskattade den.

Men jag tror nog du ska ge din anemon mat snart annars är det risk att den blir hungrig och då kan den norpa någon av dina fiskar och det vore väl synd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en bubbelkorall som jag direktmatar ca en gång i månaden (om jag tänker på det). Jag har inte sett att det kan göra någon skada. Bubbelkorallen tycker jag är en väldigt trevlig och lätt stenkorall, men har hört att den växer ganska så snabbt. Detta fick jag bekräftat i danmarks akvarium i förrgår. De har enorma kollonier av just blåskorall som har växt över den hemmagjorda inredningen. I övrigt så vill jag nog inte råda någon att åka dit just nu, så för j...ligt ut i nästan alla karen. Massor av slemalger och mystiska parasiter på fiskarna. En av jättesköldpadderna låg död i stora karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag matar min Plerogyra sinuosa var fjärde vecka .Har gjort så sedan jag köpte den för 8 månader sedan . Den verkar stormtrivas ,växer och frodas. Känns bätre att direkt mata den än att hoppas på att den får "rester" från fiskmaten. Försöker ju att mata så att det inte blir några rester i karet. Enda problemet är räkorna som gärna snor maten från korallen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...