Gå till innehåll

Teknikbehov till saltvattenkar?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag har pysslat en hel del med sötvattensakvarier, och börjar fundera på att ge mig in i ett litet projekt med ett saltvattenskar istället. Jag sitter här och funderar på hur dyrt det egentligen kommer bli. Jag är lite osäker på vad teknikkraven på ett saltvattensakvarie egentligen är. Såvitt jag har förstått så måste man i alla fall ha:

- Stark belysning, gärna HQI eller HQL

- Skummare

- kraftig cirkulationspump/Powerhead

- doppvärmare

Sen måste man väl ha en hög levande sten också. Är det något mer man måste ha som "grund"?

tack på förhand!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Doppvärmare kan nog klara dig utan, annars är listan bra. Lampor räcker som värme jag har bara lysrör till mitt och ligger på vinter runt 24-26 grader sedan ger pumpen värme också.

Har själv inte mycket mer än så, skulle vara testerna då. Men det klarar du dig på rätt bra.

__________________

/Micke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hum...tja,jag tycker ju att jag klarar mig rätt bra på mitt lilla 15W lysrör...ska visserligen dit 2 till snart men mer än så hade inte jag tänkt mig än på ett tag. Blir ju inga jätteljuskrävande koraller därunder men en hel del frodas redan...

Det beror ju helt på vad du ska ha i karet,ska du bara ha fisk behöver du ingen belysning till att tala om,ska du bara ha koraller behöver du ingen skummare(annars kan man ju göra som undertecknad och skita i den iaf,även om man ska ha fisk,tänker dock satsa på DSB,gör en sökning på det om du inte vet vad det är).

Vad gäller den levande stenen(LS) så behövs minst 10-15% av vattnet volym i kilo.Dvs 100L kräver 10-15kg LS. Mer är ju bra,men inte nödvändigt, vill man komma billigt undan kan man ju göra hemmagjord LS som bakterierna kan föröka sig till.

Kan ju ge ett kostnadsexempel på vad mitt gått på:

Akvarie 125L: 200kr; lysrörsarmaturer gratis(gäller att ha tur);3st lysrör:330kr;cirkulationspumpar 3st:700kr;värmare 100kr;13,5kg LS beg.: 700kr; diverse vattentester: 500kr;salt 500kr;diverse annat som jag inte kommer ihåg nu: 500kr Totalt runt 3500kr.

Är ju inte överdrivet billigt men inte så dyrt som man väntat sig heller...dock har jag ju ännu ingen filtreringsmetod förutom LS i denna kostnaden.

__________________

MVH Samuel

- Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tusen tack för svaren!

Okej, då vet jag ungefär vad jag har att vänta mig. Ska snoka lite och se hur många pengar det kan tänkas gå åt. Hade tänkt bygga/köpa ett hörnakvarium på runt 200 liter som jag ville ha något annat än malawiciklider i : )

/Mikael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...