Gå till innehåll

Stenkorall under ljusrör?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Bara lite nyfiken,har ju varit inställd på enbart mjukisar hittills men nu börjar man ju redan snegla på stenkorallerna...finns det några mindre ljuskrävande som ni tror man skulle kunna köra under 3x15W ljusrör?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är många stenkoraller som går att köra under ljusrör, men man ger dem dock inte optimala förutsättningar.

Tubastrea behöver visserligen inte något ljus alls, men den är ändå en mycket svår korall. Den behöver matas mycket och ofta och blir lätt angripen av alger.

En bättre korall är Plerogyra-arter. De skulle nog kunna gå bra då de inte behöver särskilt mycket ljus. De bör dock matas ofta med små mängder.

Stenkorallerna med små polyper såsom Acropora råder jag dig att avstå ifrån. De behöver mer ljus...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dykaren i vad han säger och vill även komplettera med att säga att stenkoraller (de allra flesta)även kräver att akvariet är riktigt inkört.

tracophyllia geofraeyi har jag haft under lysrör i flera år med skaplig tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Även Blastomusa skall kunna gå bra under lysrör. Fast bara tre rör på 15W låter väldigt lite. Du bör nog komplettera med 2 till 3 rör till tycker jag.

Hoppas att du skall hitta en lämplig stenkorall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för råden grabbar! Får nog bli att avvakta tills lite större kar med t5 rör iaf...om man inte har lite tur med mh någon gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3x15W kan säkert fungera, det beror ju även på hur högt ditt kar är. Jag har haft LPS under 2x15W i ett mkt grunt kar med fint resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med lysrör ,2st 30w på 18000 kelvin och ett 40w på 18000 kelvin och 1 actinic på 40w.

Jag har både stenkoraller och mjukkoraller ,(en del ganska så ljuskrävande). Det fungerar bra ,tillväxten har hitintills varit bra.Jag har dock placerat korallerna så att de mest ljuskrävande sitter nära ytan.

Jag är iof sig övertygad om att MH är det bästa alternativet men man kan verkligen lyckas bra även med lysrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...