Gå till innehåll

Lek utav Anemon..


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

hej är det någon som vet ifall anemoner leker.en av mina anemoner har släppt ut en massa små 0.5 mm stora gröna kuler ser ut som ägg. har tagit ut den ur karet.karet är mjölkigt nu, men fisk och andra koraller ser ok ut. vad göra hjälp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemoner leker, styrda av månljus och annat.... vad jag vet är det mycket sällsynt i akvarium.

Troligen är det ngt annat som har hänt här...

hur ser anemonen ut nu? Hur var den innan det här hände?

Har du kollat dina vattenvärden? Det risk att den förorenat vattnet ordentligt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, min anemon, en citrongul anemon vilken jag inte vet namnet på förökade sig vid ett tillfälle, då gick det till så att den delade sig. Den blev tre stycken anemoner vad jag kunde se, en stor och två små, kanske inte alla anemoner förökar sig på samma sätt men min delade sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De kan föröka sig både genom delning och genom könslig förökning, dvs äggläggning.

Delning är mycket vanligare i akvarium än äggläggning..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej på er.den såg helt ok ut under dagen,sen under kvällen började den att typ resa sig till att till slut bli rätt så uppspänd.sen efter det att ljuset släcktes och natt ljuset kom på så tog det väll en timme ungifär innan jag tittade in och såg då att vattnet var mjölkigt.försökta att hitta var problemet var och fick då se att det kom ut små gröna kulor ur munnen.tog då ut den och la den i ett annat kar.mina värden är bra så det verkar inte som att vattnet tagig alltför mycket stryk än.har skruvat upp skummarn max.och skall börja byta vatten direkt i morgon bitti.man ligger altid en dag efter dum som man är ,skulle haft aktiv kol hemma nu det hadde säkert lindrat lite.tack för svaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej på er igen,nu på morgonen såg allt frid och fröjd ut det mjölkiga har försvunnit.koraller fiskar mm ser ok ut.men skummaren skummar inget??skall nu börja med att köra genom kol för att sen byta 10- 20% av vattnet.någon som har en hum av vad detta var och om jag behöver att vidta drastigare åtgärder.tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är som sagt ovanligt att anemoner förökar sig könsligt i akvarium men det är ingen omöjlighet.

Du säger att det hände efter att ljuset släckts och att du såg små gröna kulor komma ur munnen efter att anemonen varit uppspänd . Det låter som könslig förökning men det skulle förmodligen inte hålla i domstolsmiley1.gif

Jag tror inte att det är någon fara men du får inte heller någon nytta av detta i form av småanemoner

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det skulle vara roligt om du kunde ta några bilder på anemonen Magnus. Vore även bra om du kunde berätta lite om hur länge du har haft den, hur du sköter den, vad för teknisk utrustning du har osv.

Det vore ett gigantiskt framsteg om man skulle lyckas odla anemoner!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej på er ennu en gång. länken som du gav dykaren det stämmer väldigt bra med vad som har hänt mig. gröna små kulor i storleken 0.5 mm i dia.sen tror jag ju inte heller att det skulle ploppa upp en massa små anemoner.blev mest rädd för mina andra djur.jag har bara haft anemonen i 2 dar så något om skötseln kan jag inte säga.har matat en gång med räka.den heter sabae eller Heractis crispa om ni undrar.nu måste jag kila skall hämta ett större ytterfilter till kolet.tack för svaren.vad skulle man gjort utan dator.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...