Gå till innehåll

Vad är detta för Anemon??


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej,

Har grubblat ett tag över vad min anemon kan heta så jag tänkte om ni ville hjälpa till. Kollade igenom min bildmapp och hittade en gammal bild som var rätt ok..

snygg-anemon_orig_SE.jpg

Det är nån typ av "clownfisk anemon", min clarkiihona älskar den

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för hjälpen Thomas!

Sökte Heteracatis på Google och bilderna påminner rätt mycket om min anemon fast det inte det är samma.

Någon annan som har en liknande anemon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tyvärr inte någon sån, men den var riktigt riktigt vacker!! Vill den ha mat eller klarar den sig utan?

Nåt att komma ihåg för framtida inköp.

Tack för att vi fick se den!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att du tyckte om den.

I början matade jag den en gång i veckan. Sen hörde jag att det ofta händer att man matar anemoner för mycket. Nuförtiden brukar jag mata den med en skalad hackad räka en gång varannan vecka men den skulle nog t.o.m klara sig med mat en gång i månaden. Och den bränns också, igår när jag la i lite nyinköpt LS råkade jag komma åt den med handen. Det brändes lite fast inget farligt och det gick över snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Melina . Hur länge har du haft din anemon?

Min såg exakt lika dan ut som din från början , men ju äldre den har blivit så har tentaklerna blivit längre och smalare , mer som på de flesta bilder jag har hittat på nätet.

Så av bilden att dömma så ser din verkligen ut som en Heteractis crispa, men jag kan ju förstås ha fel

Det är ju inte helt lätt att art-bestämma .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejsan! Jag har haft den i en månad, jag tror inte den är så gammal. Och jag börjar tro att det är samma art då jag hittade många bilder på Crispa med korta tentakler (som liknade min) och som senare hade utvecklats och fått långa tentakler. Så med andra ord är det nog en Heteractis crispa. Jag får tacka så mycket för hjälpen Thomas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...