Gå till innehåll

Cyanid...


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag har aldrig råkat ut för cyanidfiskad fisk. Tror inte att det är ett så vanligt problem hos seriösa handlare.

Så försök att hitta en seriös handlare där du bor.

Själv så har jag bara förlorat fisk av naturliga orsaker och pga av min okunnighet när jag drog igång mitt första kar för många år sedan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de flesta handlare har inte cyanid fångad fisk men vist kan även dom ha otur å få in men en seriös handlar har karantän på sina djur så då ser han om dom är fångade med cyanid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad jag har hört lär det fortfarande vara vanligt med cyanidfångad fisk från Indonesien, men många handlare väljer ändå att chansa och köpa därifrån eftersom priserna är lägre. Vissa exportörer därifrån är ju bättre än andra när det gäller fångstmetod, så tar man från en bra exportör som boykottar cyanidfångad fisk så är det ju OK. Har man inte personlig kontakt med en exportör, som man litar på, så är det nog lämpligare att välja att köpa fisk från andra ställen i världen, där det inte är lika vanligt med cyanidfångst.

Allra bäst är dock fisk odlad i fångenskap, inget cyanid där inte, samt att fiskarna är vana att leva i fångenskap.

Förutom att fiskarna ofta dör en svältdöd p.g.a. att cyaniden sabbat magen på dem, så har jag hört att det är vanligt att de som överlever ofta blir lite "dumma i huvudet" p.g.a. förstörda hjärnceller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag har fått cyanid fångad fisk hadde en vi bröstad kirurg som bara stendog och clowner mm handlan jag köpte av hadde förlorat ca 60 st själv. nu köper jag hälldre dyrare fisk som överlever!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att det lägre priset för fisken verkar lockande för importörerna. Fiskpriset är bara en bråkdel av vad transportkostnaderna är. Så då verkar det dumt att schansa. Nej cyanid fångad fisk är något som varken exportörer, importörer, grossister eller återförsäljare vill ha att göra med. Men så länge priserna på fisk pressas så att en fångstman knappt har råd till mat för dagen så kommer samma fångstman att använda cyanid när taket behöver lagas. Detta försöker alla i kedjan undvika, jag tror inte att det finns oseriösa företag som tar in cyanidfångad med vetskap om det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För små fiskar som normal är dyra, t.ex. sällsynta arter som är svårfångade, blir väl den bråkdelen rätt stor? Annars skulle det ju inte vara någon nämnbar skillnad på vad olika arter kostar i butikerna förutom hur stor påse de behöver i frakten...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det stämmer om man utgår från att importörens/handlarens inköpspris är det som styr utpriset till kund. Vanligast är dock att det är du och jag som styr priset via efterfrågan. Detta grundar jag dock på företagsekonomiskt kunnande och inte på kunnande om akvariebranchen. Dock så kan jag tänka mig att fiskar som är extra känsliga och därmed dör fler av på vägen blir mycket dyrare. Kanske är det just dessa lite känsligare fiskar som är ovanliga på revet. Inte svårt att tänka sig med tanke på att reven också är utsatta för miljöpåverkan.

Faktum kvarstår att en indonesisk fiskare tjänar ca 10-15000 rupia per dag, vilket motsvarar ca 10 Svenska kronor. Tänk att han kanske fångar 20 fiskar (????) på en dag, hur mycket blir det per fisk? Med denna vetskap så förstår du nog att transportpriset måste vara minst 50 procent av priset. Om den här fiskaren har möjlighet att tjäna kanske det tredubbla på en dag genom att förgifta revet så gör han det om det är vad som behövs för att tex betala dotterns bröllop.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Transportkostnaden är max 50% på billiga fiskar medan transporten för dyrare arter ligger på 10-40% av priset.

De 80% som nämns ovan är helt orimliga då skulle alla fiskar kosta ungefär lika mycket som Aqua_Max skriver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...