Gå till innehåll

Hjälp!


Saltepatrick

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har länge varit väldigt fascinerad utav saltvatten så jag tvekade inte när jag

Jag fick ett kanon erbjudande på ett komplett saltkar+massa tillbehör för ett VÄLDIGT bra pris.

Då säljaren var i behov utav en snabb affär pga flytt så slog jag till för den nästintill symboliska summan han ville ha så nu står det sedan 1½vecka i mitt vardagsrum.

Jag är väl så amatör man kan vara och skulle nu behöva lite hjälp:

1. Då jag inte hade hunnit montera lys ordentligt så hade jag det liggandes på karet vilket resulterade i att det tyvärr måste ha legat något i plastväg under lampan, eftersom jag för 2dagar sedan upptäckte att det hängde något likande en droppe ”smält” ner i vattnet från lampan. Detta resulterade i att 4st fiskar + 1räka dog samma dag.

Konstigt nog så har 3st clowfiskar, 1okänd fisk, 1eldräka, 10st turbosniglar samt alla koraller överlevt. Trodde att det var kört bara börja om från början men de fiskar som finns kvar verkar ju fortfarande må bra?

Det säger ju iof sig själv att smält plast INTE är bra men vad skall man göra åt detta?

2. Har insett att jag kanske borde ha väntat/läst lite mer innan jag gav mig på denna hobby men med hänsyn till det löjligt låga priset kändes det som att jag kunde chansa.

Frågan är ju då om det finns någon snäll person i Sthlm som kanske skulle kunna komma över till mig i Danderyd och kika på allt, se så jag kopplat allt rätt, ge lite råd, ta lite tester och kanske tom skriva någon liten skötsel lista?

Med lite kunskap kanske det går att rädda det levande som finns

(Självklart står jag för bensinkostnader! Samt ev om någon ersättning önskas)

Info om karet ”nu”

180l

mh lampan är en aqua starlight 150w – 20000k

hemma byggd sump av 25l dunk med skummare & fosfatfilter ”tror det är felkopplat”

3pumpar

15kg ls

3clown

1okänd

1eldräk

10turbo sniglar

lätta koraller

har div tester och spårämnen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor