Gå till innehåll

Något är tokigt?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Har en del stenkoraller Euphyllia, Acropora och några andra. Till mina skivannemoner nu: de trivs inte alls släpper taget, krymper, tappar färg, ja de minskar i antal. Korallerna trivs, växer och är nu rätt så fina i färgerna.

Vad ska jag hitta på, har fått skivannemoner lite här och där så de betyder en hel del vill gärna ha de kvar och levande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina skivanemoner verkar heller inte trivas.

Efter jag skaffade 3 kollonier porites så har de nästan stannat upp. De minskar inte i storlek, men de ökar heller inte eller förökar sig. Min xenia verkar dock trivas.

Vet inte om jag vågar dra några slutsatser, det skulle bara kunna vara slumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Försöker minnas lite vad jag läst här,vänligen påpeka om jag är helt ute och cyklarsmiley2.gif

Stenkoraller kräver väldigt näringsfattigt vatten medans däremot skivanemoner trivs bäst i (förhållandevis) näringsrikt vatten med inte så kraftig belysning... vet inte riktigt hur detta stämmer,men det borde vara ganska enkelt att motbevisa; någon som har både stenkoraller och skivanemonerdär båda trivs väldigt bra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har samma problem som pipen, men det gäller bara vissa skivanemoner. jag har ett par som växer så det knakar men anemonerna på stenen brevid tappar färgen och släpper.

det börjar bli ganska frusterande för det var väldigt fina kolonier som funkat bra sen i våras.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att vissa stenkoraller och skivanemoner inte går att ha tillsammans. som att pavona cactus och skivanemoner inte är kompatibla med varandra enligt viss korallinformation. Kan det även vara så att det saknas jodtillsats i karen? skivanemoner verkar ha behov av detta för att trivas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska man verkligen behöva tillsätta extra kemikalier när man byter minnst 10% i månaden?

skivanemonerna kanske skulle uppskatta mer jod men hur reagerar stenkorallerna på det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det där med vattenbyten och genom det få in nya spårämnen låg jag och tänkte på här om kvällen då jag inte kunde sova *haha* smiley16.gif man kan juh aldrig ersätta något som försvunnit i vattnt med delvattenbyten, man borde juh rent logiskt endast kunna reducera bristen på nått ämne såvida det inte är högre halter av ämnet i saltet än vad som är naturligt eller om man inte byter 100% av vattnet. Nu har många salter lite högre värden av vissa ämnen än vad som är naturligt också vet dock inte hur de ligger till i jod koncentrationen i de olika märkena så det här pladdret var kanske lite irrelevant smiley5.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fyller på med Jod och korallerna ser ut att må bra av det. Min burk har varit igång endast tre månader och skummaren ger inte speciellt mycket det kan nog vara så att det finns för lite skit till skivannemonerna.

Jag ska köpa lite andra varianter och får då se hur dessa tycker om klimatet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter J.! Borneman dags.

Mr. B nämner vid nåt tillfälle på sitt forum att han själv alltid har haft svårt att hålla skivanemoner (hos vissa växer de ju som ogräs). Hypotesen är att de omständigheter som stenkoraller föredrar inte är nåt vidare för skivanemoner. De vill ha mer lösta näringsämnen bl.a. En annan sak är ju att de inte trivs direkt under MH och verkligen inte gillar stark strömning, men det har ni väl tagit upp redan i denna tråd. Sedan kan det dröja några veckor innan de acklimatiserats. Sök på disc anemone på coral forum :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...