Gå till innehåll

Pistol/Matis räka!!!


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har fått med en pistolräka som håller på att bråka nattetid. Sjuter så att man knappt kan sova.

Tror även att han ligger bakom ett par brutala mord på ett par fiskar..... Han har nog knockat ett par sniglar också. Min fråga är: Hur fasiken blir man av med denna bråkstacke? De är ju snabba som tusan....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pistolräkorna räknas som näst intill ofarliga.

Låter mer som en bönsyrse-räka... och de kan vara ett helvete att bli av med. Sök här på forumet på "bönsyrse" och "mantis" så lär du nog hitta en del information.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta har jag läst!

Mantis shrimp är väldigt svårfångad, den håller sig gömd i stenen på dagen och kommer ut på natten, dödar fisk, sniglar m.m .

1. Lägg in en liten "labyrint" med bete i, enligt boken skall den inte hitta ut om den väl har tagit sig in.

2. Överaska räkan genom att lysa med en ficklampa på natten och se vilken sten den simmar in i. Om det är möjligt så skall man ta upp stenen och försöka få ut räkan.

Obs! Om man får tag på den skall den inte röras, det kan göra ont.

Jag kan inget i praktiken så dessa tipps kanske låter dumma men det står så i boken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en pistolräka också jag har sett den EN enda gång under 1 år men det var skönt att se den så att det inte var en mantis

Dom gör ingen skada, håll utkik efter skal i akvariet från ömsningarna så kan du avgöra på det om det är en pistol eller inte! En del säger att pistolräkor "klickar" en klick åt gången medans mantisar kan ibland ge automateld *hehe* Men detta är inget att lite på men det kanske kan ge en indikator.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pistolräka låter det inte som, snarare en mantis. Har en grön pistolräka som bor i en av mina acroporor tillsammans med ett par krabbor som också lever i acroporor. Den knäpper lite ibland men har aldrig skadat något. Mantis har jag också råkat ut för men hade turen att upptäcka den innan jag lade stenen i akvariet. Lever nu i min sump.

Lycka till med jakten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har ochså nått som knäpper nattetid är liksom ca 5 - 10 knäppningar i rad med ungefär 1 sekund i mellan som väntar den någon minut sen börjar han lira igen.

Är det en vanlig pistol eller en farlig mantis?

Frågan är om man skall börja jaga den! Och hur funkar mantisen när den typ sabbar glaset på akvariet?

Läste om en som sabbat en glastermometer.

Sen om jag förstått det rätt så kan inte pistolräkan fördärva akvarieglaset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...