Gå till innehåll

ljudnivå


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Haj!

Hur pass mycket låter ett saltvattenakvarie egentligen jämfört med ett sötvattens? Det är väl mest skummaren som skiljer och jag kan tänka mig att den låter lite. Hade eventuellt tänkt ha ett saltvattenskar i sovrummet nämligen : )

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker att de jag har träffat har lyckats tysta sina kar väldigt bra,min enda pump låter mer än hela deras kar =) Såvida du inte köper väldigt billiga högljudda grejer så kan du nog utan problem sova med det i sovrummet...fast det klart om du har en flickvän som har väldigt svårt att sova så kan hon ogilla ditt val lite grann. Jag kommer ju personligen flytta ut mitt från sovrummet om ett par veckor,ska bli skönt att få sova i fred,låter ju inte mkt men börjar man väl irritera sig på det så...

__________________

MVH Samuel

- Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bor i en etta och tvingas därför leva med mitt kar dag som natt! Det låter, visst gör de det! Ljudet kommer i mitt fall från luftpumpen som driver skummaren, från returpumpen från sumpen och under heta dagar fläktarna. Några tipps på hur du kan tysta ner det är:

1: Häng upp returpumpen i "taket" på skåpet så att den hänger fritt i sumpen, det hjälpte mycket för mig! Montera in mjuka cilikonslangar mellan pumpen och rören så att vibrationerna inte sprider sig vidare.

2: Bygg en Durson standpipe (minst inte adressen till sidan men den fins nån stans på forumet) eller montera in en kulventil i ytavrinningen så att det inte låter som en spolande toalett!

3: Kör PC fläktar fast på 9 volt istället för 12, en otrolig ljudskillnad! Men inte särskilt stor effekt förlust.

4: Ljudisolera skåpet med stenull eller något lämpligt ljudisolerande material (önskar verkligen att jag hade gjort det!)

5: Tänk på vad du köpter för utrustning, många av de billigare returpumprarna väsnans en hel del! Skummarna skiljer sig åt i ljudvolym också!

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...