Gå till innehåll

Sjögurka


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag har inskaffat en svart sjögurka för några dagar sedan, för att jag tänkte få lite renare sand. Men den har legat på ungefär samma ställe inne bland stenarna sedan jag stoppade i den. är detta normalt? Jag vill inte att den går och dör och förgiftar hela karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ibland kan de ligga stilla ett bra tag... men det är absolut inget gott tecken. Mina blev långsammare och långsammare eftersom jag hade för grov sand så de kunde inte tillgodogöra sig någon näring. 1 av dem dog men utan att frigöra något gift.

Sen jag skaffade den finkorniga sanden har den kvarvarande gurkan fyrdubblat sin storlek och går nog upp till 1 meter per dag.

Om gurkan dör "fridfullt" så släpper den normalt sett inget gift... det är om de blir stressade/angrippna... typ om de fastnar i en pump eller liknande som de kan släppa gift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den ligger som sagt inne bland stenarna, där den sökte sig på en gång när den kom i karet. Visst rör den sig lite, men jag vill ju att den håller till i sanden. Dykaren! Vad har du för sort sjögurka? jag har en svart. Atra tror jag den heter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min är svart... ser ut ungefär som kattskit. Även om den är alldeles för stor för det numera. :)

Har inte det latinska namnet här nu...

Kan leta upp det och ladda upp en bild på den ikväll.

Äter den något? Ser du om det kommer ut sand från bakdelen av den?

Det kan ju vara så att du har en vattenfiltrerande sjögurka och de rör sig så lite som möjligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt stor kattskit eller väldigt liten elefantskit....

Den växer snabbt i alla fall... och verkar göra en hel del nytta. Sanden är kritvit när den kommer ut!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jajamensan! Det är samma sort. Nä jag har inte märkt någon skit som kommer ut, men jag har ju bara haft den några dagar. Den har kanske inte så regelbundna toavanorsmiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur grovt sand hade du?

Själv har jag 1-2 mm rundkornig sand som jag börjar bli lite trött på. Det skulle vara rätt skönt och slippa slammsuga, men rent spontant käns sanden lite för grov..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade lite krossad faxekalk innan.. svårt att säga hur grov den var. Kanske 2-5mm ungefär..

Nu har jag Calcialith som är 0-1mm grov. Jag är mycket nöjd med den. Den är långt ifrån kritvit hela tiden... det kommer lite alger på ytan. Men när gurkan gått över eller om man bara vänder lite på sanden blir det vitt vitt vitt igen..

Här ser man ganska tydligt hur den äter...

dykaren_gurka.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har erfarenhet av en svart sjögurka. Den verkade inte kunna ta till sig mat och krymte under några månader. Plötsligt såg jag inte till den mer (letade inte speciellt heller i.o.f.s.). Några månader senare ringde min fru till mig på jobbet och sa att något såg konstigt ut i akvariet. När jag kom hem (10 min senare) var hälften av fiskarna döda. Inom en timme hade resten dött. Jag satte in en extra skummare och massor av kol och lyckades få en clownfisk att överleva. Korallerna klarade sig bra.

Frågan är vad somhänt omvi inte upptäckt felet så snabbt... vågar inte tänka på om vi varit på semester.

Alla handlare jag varit i kontakt med säger att de inte hört talas om att sådana här utslagningar skett. Själv har jag hört om flera fall, och det skulle inte förvåna mig om handlarna fortfarande hävdar att de aldrig hört talas om detta... trots mina berättelser (en känga där m.a.o.).

Tycker ni skall vara medvetna om detta, och tänka två gånger innan ni köper sjögurkor, i alla fall till system med dyrbara fiskar. Jag kommer i alla fall inte skaffa någon, då jag värdesätter mina fiskar mer än så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Att den håller till inne bland stenarna är normalt. Det kan den göra i flera veckor, Varför? Kanske att det finns mer ditrus där och därför mer mat. Man ska aldrig peta och flytta (STRESSA!) en sjögurka då kan det gå illa. Jag har haft flera stycken i mitt gamla 720 och det funka kanon de lekte till och med, De stod rakt upp som stora sno...... och sprutade ut mjölke mm. Om den börjar krympa så är det ett tecken att den svälter och då är det bättre att plocka ur den och kasta bort. Ska iväg och köpa en nu i helgen då den är fantastisk bra att hålla finkorning sand i trim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...