Gå till innehåll

Nystart


iceman01

Rekommenderade inlägg

Tjenis, jag har tänkt starta ett saltvattens akvarium 150l,till att börja med, har sedan ett 840l som står och väntar, men jag tar det säkra före det osäkra och börjar med det lilla,nu till mitt problem vad behöver jag för utrustning!?, den ena säger si o den andra så!!!

det jag vet är att vill ha allt inne i akvariet, skummare osv.

tacksam för all hjälp jag kan få

mvh mange

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus,

Finns många synpunkter på vad som behövs eller ej i fråga om teknisk utrustning...

Själv körde jag med enbart bottenfilter för 10 år sedan, nu finns allt man kan tänka sig beroende på plånbok/plats/ambition..

Om du ska börja med 150l- min rekommendation: kör med bra cirkulation och en skummare. Hade ej köpte för mkt om du ändå redan tänkt uppgradera senare till 840l då inte all utrsutning passar att flytta över (för liten) eftersom du vill ha det inne i akvariet.

Lycka till

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

för 150l behövs ej så mkt,,, (lite beronde på vad du vill ha i det iofs..)

om du nu redan bestämmt dig för börja med det och prova och uppgradera senare hade jag köpt begangnat och billigt, spara $ till senare..

skummare anges ofta i hur stort akvaium de klara, cirkulation ca 10ggr akvariets volym i timmen att rekommendera.

satsa på en del levande sten som du kan flytta över senare när du bytar upp dig.

inga filter behövs som i sötvattensakvarium med 'vadd' mm, de 'skitar ner' vattnet om de ej bytes ofta, och behövs ej.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vattenbyten kommer man ej ifrån, men filter kör man ej med i saltvatten som man gör i sötvatten.

se din levande sten som ditt (biologiska) filter istället.

koraller är känsligare än fiskar, ska du ej ha stenkoraller klarar du dig med enklare ljus som lysrör. som sagt innan spara $ till det större akvariet med MH lampor mm.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vattenbyten styres en del av vilken kvalitet du har på vattnent, man mäter det med fler olika test kit. men en generell siffra.. typ 10-25% av vattnet 2ggr i månade, kan vara mer och mindre.

vet ej vad du menar med rengörande firrar, finns de som vänder grus mm och äter alger. sniglar mm är bra på alger.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...