Gå till innehåll

Nytt projekt


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

smiley2.gif Nu ska jag starta upp mitt nyinförskaffade 700l akvarie,

och jag är helt ny till detta så lite tips skulle vara värd guld.

Jag behöver veta vad jag behöver för att komma igång så snabbt som möjligt men utan att köra igång fel.

har endast 2st 1200l pumpar och doppvärmare (om d heter så?)

Levande sten ska jag börja bygga från tis, då jag beställt 25kg

krossad snäckskal som ska blandas tilsammans med cement enligt Wrangs besk, men måsta man vänta 3 mån tills jag kan köra ner de i karet eller?

><)))>&nb sp;><)))>

><)))>

__________________

Le, det gör livet enklare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 x 1200 =2400 l/h i ett 700 l akvarium borde du ha7000 l/h min men det därfinns det olikaåsikter om ,men minimum tror det står på denna sida okså är7 tusen liter i timmen https://www.saltvattensguiden.se/artikel_visa2.asp?NR=65& KAPITEL=Att%20starta%20upp%20ett%20akvarium

du borde skaffa en skummare okså på en gång ,kanske vore bättre att lungna dig lite med start tills du har skaffat all teknik runtom

sedanmåste du ju ha lite riktig LS för att din konstgjorde ska kunna bli LS okså själv anser jag att allt man stoppar i som inte är äkta LS ärsnålhet bara ,man kan gott köpa beg LS istället för allt man lägger ut på faxe ,hemmagjord & gud vet allt!

men lycka till & välkommen i klubben

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Zippo köp beg Ls men det får man inte snåla med den hemmagjorda LS blir inte så bra som riktig

__________________

Jag stöder min lokala webbshop

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja !

Var på corallrevet isödertälje idag och kicka lite på utbudet.

att kombinera Ls med hemmabygge funkar bra, sedan är ju 160kr/kg x 7-80kg blir mycket stålar, men som sagt det ska inte stressas igång utan det får ta den tid det tar.

smiley2.gif

__________________

Le, det gör livet enklare!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste endå ha en rejäl grund med riktig LS eftersom den hemmagjorda aldrig blir annat än utfyllnad i karetsmiley2.gif

__________________

Jag stöder min lokala webbshop

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du kör med mer hemmagjord levande sten än LS så kommer du troligen att under lång tid få mycket höga Ca värden i akvariet.

Jag rekomenderar att du börjar med max 10-15 % hemmagjord sten som lakat ut mycket länge, 3 månader räcker inte. Den hemmagjorda stenen lakar ur Ca länge.

De flesta på forumet som pratar om levande sten har bara gjort ett par stenar och stoppat i. Då fungerar det bra, men 70-80 % hemmagjord sten i ett nytt akvarium fungerar inte! Det vet jag av egen erfarenhet!

Däremot tror jag att hemmagjord sten kommer att fungera som LS fast det tar några år innan man kommer dit.

__________________

The Early Bird gets the Worm, the Second Mouse gets the CHEESE

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...