Gå till innehåll

Bygga ett Akvarium


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

smiley10.gifTjena alla blötdjur!

Jag tänkte jag skulle ta och bygga mig ett akvarium som är max 120cm långt.

Jag har aldrig gjort detta förut och söker tipps och framför allt en ritning på det.

Mycket tacksam för alla svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat fundera lite kring att starta ett saltvattenskar och är nu i "faktasamlandefasen". Min idé är att ha ett akvarium på ca 90 liter (45*45*45) med en sump på ca 60 liter, båda hemmalimmade då jag har en kompis som jobbar på pilkington o kan få gratis, färdigborrat och skuret, glas därifrån.Detta skulle ju ge en tolat vattenvolym på 150 liter. Lagom?? Just nu är planen att ha en genomströmning på sumpen på ca 350 l/tim. Cirkulationen i själva karet kommer att skötas av två eller tre powerheads med en total pumpkapacitet på ca 800 liter = totalgenomströmning ca 1150 liter/tim. Inredningen kommer att bestå av LS, ca 8-10 kg (beroende på hur stor plats dom tar) resterande 6-8 kg kommer att ligga i sumpen. Bottensubstratet är en av de grejer jag funderar mest på just nu, ingen grus, lite grus, eller DSB. Fördelar/nackdelar med varje alternativ, så tips mottages gärna. Osmos vatten (avhärdat vatten) kan jag hämta på min förra arbetsplats, då det används till luftfuktare där och tillverkas i överflöd. Invånare skulle, förutom det som följer med LS, att bli snäckor, sniglar, någon eremiträfta, någon räka, ev. en anemon och ett par clownfiskar. Skulle jag kunna ha någon mer fisksort i? Belysningen blir sannolikt en MH lampa på 70W. Tillräckligt? Skummare och annan teknisk utrustning göms i sumpen som får sitt vatten via ytavrinning.

Något jag glömt, eller inte tänkt på??

__________________

Nyfikenhet är till för att tillfredställas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"då jag har en kompis som jobbar på pilkington o kan få gratis, färdigborrat och skuret, glas därifrån".

Darkside akta dig för vad du skriver!!!!!!!

Din polares chef kanske har saltvattensguiden som favorit.smiley3.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker nog att du har tänkt på det mesta känns det som Darkside, lite klen cirkulation kanske bara.

Öka sumpgenomströmningen till typ 600 L/tim tycker jag, och sätt kanske totalt 1000-1500 L/tim i huvudkaret.

Det där med bottenmaterial är en fråga som kräver lite övervägande från den som ska ha akvariet skulle jag vilja säga. Hur som helst så se till att bestämma dig INNAN du börjar stoppa i allt levande.

Belysningen låter bra, lite actinic oxå bara så.

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

smiley1.gifIngen fara Spille, sa inte VILKET pilkington, och dessutom så tror jag deras chefet är fullt medvetna om att det försvinner en del glas till "privat" konsumtion. smiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...