Gå till innehåll

Gammal Sanderskummare?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Alla ni hemmafixare därute... är det någon som har en bra idé vad man kan göra av en gammal Sanderskummare?

Den ser ut ungefär så här..

aussen.jpg

Den är ungefär 1,4meter... men koppen och de delarna är trasiga.. Själva röret är dock okej.

Tacksam för alla bra idéer!

/Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Njaee... bottenplattan på min Sander är lite mer mörkgrön än de på bilden. Skulle inte matcha mina gardiner ju. smiley2.gif

Akvarie-relaterat menade jag. Någon reaktor eller något annat smart?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en bra pump med nålhjulsimpeller och borra två hål i röret så har du ju en lite kraftigare skummare att leka med! Byt sen ut de trasiga delarna mot nåt hemmalimmat eller så!

Kolla på Aquamedic Turboflotor 5000 singel till exempel!

__________________

The Early Bird gets the Worm, the Second Mouse gets the CHEESE

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som Norberg är inne på är precis min plan för att göra min sanderskummare lite mer underhållsfri.

Ska bara få häcken ur vagnen nån gång .... jag har allt för mycket att göra .......

__________________

zacke.sytes.net

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har man en gammal Aquabee eller Eheim pump liggande så finns det väll nya nålhjul man kan köpa för vettiga pengar!

Med 140 cm så får man ju en riktigt bra reaktionstid på luftbubblorna med vattnet i kombination med de små bubblor som nålhjulet gör och det är ju det som räknas!

__________________

The Early Bird gets the Worm, the Second Mouse gets the CHEESE

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm..

Skummare var så klart en idé. Men det är ett STORT monster ju. Inget jag vill ha stående framme faktiskt.

Jag ska fundera lite till..

TACK för alla tipsen!

/Hans

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag gjorde om en sådan till ett sandfilter.. mycket bra.. Men hade sedan tidigare en liten spricka.. som växte.. och pow.! inte kul... Fast nu efteråt skarattar man åt det.. ha ha.. smiley2.gif

__________________

/Tomas.

----------------------------------------

512 L + 100 L sump.. 100 kg LS.. DeBary uvc 25W.. AquaCare nivåkontroll.. m.m

http://hem2.passagen.se/akvarie/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en idé som jag blev lite sugen på själv är att fylla den med kross av levandesten och köra med långsam genomströmmning ett denitritikationsfilter (vet ej om stavningen är rätt)beskrivs i Fosså vol 1 i större volym där men man kanske kunde prova denna kompaktvariant mvh hasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...