Gå till innehåll

vad är detta?


<<JOHAN>>

Rekommenderade inlägg

Något har byggt en spiral uppe på levande stenen.

ser ut att vara gjord av väv + koralsand från botten.

ibland så kommer det ut något maskliknande inne i spiralen med en väldigt läskig mun (som en arm med en hand som ska till att greppa). har bara sett den inne i spiralen så vet ej storleken på den ca 3mm tjock längd okänd har bara sett ca 2cm av den. Har letat om jag kunnat hittat någon bild på liknande "mask" men icke.

svårt att för klara men hoppas att någon kan hjälpa mig.

he he undrar om någon förstår beskrivningen:snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har sett rörmaskar i sand som byggt med ngt som liknar sand+väv, annars med rör i kalk. kan var slingrande i cirklar med.

~Henrik

såg den med ficklampan nu,

då rörde den sig utanför spiral byggnaden. men fortafarande så var det bara en del av den som var ute ur levande stenen. ser ganska slät ut förutom längst ut där det der ut som ett gap med grip klor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tyvär ej kunnat fånga den på kort. då den endast kommer ut på natten.

men hur många maskar är det som bygger som ett bo? eller ska det funka som ett slags spindel nät' date=' kanske ?[/quote']

hej! jag har samma som dig på mina stenar men jag har inget namn på dom tyvärr. det är som ett spindel nät den skickar ut som är klippigt, har sett att det fastnar saker i det ibland och då drar den tillbaka nätet in i spriralen igen för att äta. dom kan vara rätt jobbiga ibland då detta klet lossnar och sätter sig i korallerna runt omkring.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej! jag har samma som dig på mina stenar men jag har inget namn på dom tyvärr. det är som ett spindel nät den skickar ut som är klippigt, har sett att det fastnar saker i det ibland och då drar den tillbaka nätet in i spriralen igen för att äta. dom kan vara rätt jobbiga ibland då detta klet lossnar och sätter sig i korallerna runt omkring.

vet du om det är bra att ha denna i akvariet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vet du om det är bra att ha denna i akvariet?

inte en aning.. men nån nytta gör dom säkert, dom finns nog av en anledning? men dom kan bli störande för koraller m.m. och för en annan som måste städa bort skiten efter dom. hur man skulle ta bort nämner jag inte här iallafall. hehe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...