Christer Kempe Postat 5 oktober 2006 Postat 5 oktober 2006 HejJag har också problem med sörplande ljud. Har ett 400 L som jag nu provat sumpen som jag byggt. Hade tänkt ha en Aqua bee 2000 L men har även provat med Eheim 1200 men det sörplar. Jag har överrinning i hörnet men bara ett 25 mm rör med 2 90 böjar i överrinnings boxen. Jag har ju i princip byggt en durso utan luftslang (se bild). Kan det räcka att sätta dit en luftslang ?Eller är 25 mm för litet ? Citera
Scooby_doo Postat 5 oktober 2006 Postat 5 oktober 2006 Hej,läs här för vad diameter du behöver:http://reefcentral.com/calc/drain.phptror 25mm räcker bra, men du bnehöver få in luft ngn stans i standpipen. borra hål, sätt slang med ventil så du kan reglera flödet, annars blir det nog en del 'toa-spolande' ljud.har du kran under ner till sumpen så hjälper det med att justerade en del med den.~Henrik Citera
Christer Kempe Postat 5 oktober 2006 Författare Postat 5 oktober 2006 Tack2000 l/timme blev 440 gallon och då skulle det räcka med 0,87 inches och det blev på mitt digitala skjutmått 22 mm.Jag ska prova att sätta dit en slang. Citera
Scooby_doo Postat 5 oktober 2006 Postat 5 oktober 2006 ja tänk på att det ej säkert heller är 2000l/h om du har lite höjd att lyft med från tex sump.Aquabee 2000/1 se bild för kapacitet och tryckhöjd.Jag har Up 2000/1 + 32mm til durso och det är överdimensionerat.~Henrik Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.