Gå till innehåll

Sump


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Tror ni att det går att ta bort ramen på ett alu-kar, och sedan använda akvariumet?

Antar att ramen inte har så mycket med hållbarheten att göra, mer än att den skyddar.

Vad tror ni ramen är fäst med?

Skall bygga en sump till och detta kar passar precis om man tar bort ramen.

__________________

Daniel Olsson

720 liter under uppbyggnad

375 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har fått för mig att glaset är lite tunnare på ett ramakvarium men det borde gå om du ska ha det till sump ska du väll ändå limma ditt några fack i det eller ?

Det gör ju att det hela håller ihop bätre

__________________

Jag stöder min lokala webbshop

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det skall vara några fack. Men att glaset är tunnare borde ju inte spela någon roll eller?

Det är 5mm tror jag, sedan blir det ju inte så mycket vattentryck i en sump, skalll ha vatten nivån ungefär på en 20cm. Undra hur skarvarna ser ut när man tar bort ramen, säkert inte speciellt välgjordasmiley2.gif.

Anledningen till att jag måste få bort ramen är att karet inte får plats under huvud karet, det fattas 4mm smiley17.gif, så om jag tar bort ramen passar det perfekt.

__________________

Daniel Olsson

720 liter under uppbyggnad

375 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Det borde inte påverka hållfastheten nämnvärt så det borde funka bra.

Hur stort är karet och hur högt är det?

__________________

Mvh

Nicklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på mittstaget bara å limma ett fack där eller om du limmar en list längst up på karet som går utmed hela långsidan

__________________

Jag stöder min lokala webbshop

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror lite på tillverkaren men det är ett elände att få bort ramen.Jag har renoverat ett antal alu ramsburkar och ramen sitter rejält och skarvarna är nitade i varandra

jerker

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg ner hela idén säger jag. Har renoverat aluakvarier och det är ett h-vete att få isär dem. Glaset i dessa akvarier är ofta av en sämre kvalité. Självklart så ska akvariet hålla ihop även utan ramen men jag skulle inte vilja ha det i min lägenhet.

Lägg energin och pengarna på att bygga eller köpa ett utan ram.

__________________

Jaken Sthlm/Karlstad 540 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JAg försökte lite lätt att få bort ramen och det gick inte alls, var livrädd att jag skulle skada kanterna på glaset när jag bände och hadde mig. VAr och hörde med glasmästaren om glas idag, så det blir till att limma ihop ett nytt. Det blir definitivt lättare på det sätte och dom hundra lapparna man sparar på att ta ett gammalt kar kan kvitta när det krånglar som det gör. Vilken glastjocklek har ni andra i era sumpar? Borde räcka med 6mm?

Kan tillägga att karet är riktigt gammalt så ramen har dessutom rostat ihop.

Zippo: jo, en sådan blir det säkert smiley2.gif

__________________

Daniel Olsson

720 liter under uppbyggnad

375 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rostat ihop? Varför måste ramen bort då? Med lite glaslister o sillicon kan du ju täcka bort hela den övre ramen som kan komma i kontakt med vattnet.

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, jag har redan täckt ramen med silicon och har saltvatten i det karet nu. Men jag skall snart flytta till ett större kar och då skall jag använda mig av sump, jag tänkte att jag skulle vara lite smart och använda det gammla karet som just detta, men det visade sig att karet var 4mm för brett för att få in mellan järnprofilerna som min bänk består av. Så om jag tar bort ramen passar den perfekt. Men som sagt jag tror det blir för mycket arbete för att det skall vara värt det.

__________________

Daniel Olsson

720 liter under uppbyggnad

375 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Slipa blir nog ett helvete, sedan är ju dessa profiler inte så tjocka i godset, så det tror jag inte är en bra ideèsmiley19.gif.

__________________

Daniel Olsson

720 liter under uppbyggnad

375 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä det är ju betydligare smidigare att limma ihop ett nytt.

Angående glastjockleken kan du ju kolla i tabellerna

ex Arosglas har en sådan på sin hemsida http://www.arosglas.se/index2.htm

6mm borde helt klar räcka om du inte bygger för stort.

Jocke

__________________

720 l, 2x 250 W 20000K, 2 x36W osram blåa lysrör, TF500

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Toppen, en riktigt bra karta på glastjocklek.

Jag fick fram ungefär 4,5-5mm så då räcker ju 6mm utmärkt, så har man lite marginal. En fråga till, ni som byggt egna sumpar har ni slipat glas?

__________________

Daniel Olsson

720 liter under uppbyggnad

375 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har inte slipat glaset bara tagit bort dom vassa kanterna om det va det du menade med slipat glas.

Det går med ett vanligt sandpapper.

__________________

Jag stöder min lokala webbshop

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, det var det jag menade. Funkar det med sandpapper kan man ju lika gärna göra det själv. Har inte jobbat så mycket med glas så det kan ju vara kul att testa lite.

__________________

Daniel Olsson

720 liter under uppbyggnad

375 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vist funkar det med sandpapper till att ta bort dom vassa kanterna det går även med ett brynje som man slipar knivar på

__________________

Jag stöder min lokala webbshop

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...