Gå till innehåll

Vad för ljus är lagom till ett 540-liters


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Vad för ljus är lagom till ett 540-liters ?? Jag ska inte ha så många koraller.

Den sumpen dom har en skiss på här på saltvattensguiden, Hur stor är den och hur mycket kostar den ungefär ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4-8 st lysrör duger om du inte ska ha ljuskrävande koraller. Mängden koraller är inte det som spelar roll, utan hur mycket ljus individen vill ha.

Skissen är en ritning där du själv sätter dina mått du vill ha för att den ska passa din behov.

Priset är avhängigt på storleken, men med tanke på vad de övriga delarna kostar så är sumpen en av de mindre kostnaderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok. Jag skulle tänka mig en sump på 80 liter.. Behöver man värmare och skummare i huvudakvariet om man har i sumpen ?? Vad använder man för pump till att pumpa tillbaka vatten från sumpen ? Vad händer om man pumpar tillbaka för mycket vatten från sumpen än vad som rinner ner ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Värmare behövs oftast inte (om man har Metall Halogen-belysning) man kan dock ha en (modell mindre) i fall att.

När man har skummare i sumpen så behövs det ej några fler skummare i karet.

Returpump som man använder för att pumpa tillbaka vattnet med måste diminsioneras så att den inte överstiger ytavrinningens kapacitet. DVS klarar ytavrinningen 2500 L/timme så bör inte returpumpens kapacitet överstiga det. Tvärt om så bör det vara något mindre (ex 2000L/timme) då ytavrinningen kan sätta igen sig med något (ex sniglar), det kan resultera i att vattennivån höjs markant i huvudkaret (beror på sumpens storlek) och i värsta fall svämma över (om man nu inte är teknikfreak och installerar nivålarm som slår av strömmen till pumpensmiley1.gif)

Läs gärna på lite på index-sidan och sök också här på forumet på det du är intresserad av. Ofta har det skrivits en hel del om just detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har läst lite nu. Måste man borra för att få ytavrinning till sumpen ?? Hur vet man vilken kapacitet ytavrinningen hAr ?? På skissen åp en sump här finns det nån grej som gör att vattnet rinner upp och ner mellan glasskivor. Rinner vattnet så automatiskt ?? Måste man ha UV ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man måste inte borra om man inte vill, det finns färdiga ytavrinningar av påhängsmodell i välsorterade saltvattenbutiker, de är dock relativt dyra (det står på kartongen vilken kapacitet den har), när det gäller borrade grejer så får man räkna lite på det själv, men oftast så har någon redan skrivit det i någon tråd innan. Om jag inte ha helt fel så såg jag en begagnad på säljes avdelningen för inte så länge sedan.

Vattnet rinner genom facken "automatiskt" då du pumpar ut vatten på ena sidan, och då vatten har den egenskap att den försöker hålla samma nivåså tvingas den att rinna genom facken.

Mn måste inte ha UV om man inteavser att ha mycket fisk i ett akvarie (eller fisk som är speciellt mottaglig för sjukdomar). Fast det kan vara bra att ha för att förebygga och även i medicineringssyfte.

Sök mera på forumet, just nu så skriver jag saker som redan blivit omskrivna många gånger om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...