Gå till innehåll

Genomströmning i sumpen?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Är ny på både forumet och på saltvatten, har dock sysslat med sötvatten i drygt tio år skulle jag tro. Har planer på att skaffa mig ett saltkar på drygt 200 liter med överrinning och så stor sump jag kan få plats med under akvariet, (antar att den kommer att ligga på runt 80 liter). Tänkte använda mig av metoden att borra hål i sidan på akvariet som beskrevs på en annan tråd i forumet. Funderade också på att bygga in 4 st T5 rör i armaturen. Skall ha DSB och skummare i sump samt eventuellt mangrove.

Hur stort vatten flöde bör man ha genom sumpen, dvs hur stor bör returpumpen vara för denna storlek på kar, och hur stor bör överinningsröret vara för att det skall hinna rinna tillbaka?

Tacksam för synpunkter på detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle ha en pump på ca 1500-2000l/h från sumpen å sen en cirk pump på ca 1000i karet då räcker det med 32mm rör ner till sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så en Eheim 1250 1200l/t eller en 1260 2400l/t skulle fungera bra då?

Bättre med 2400l/t än 1200?

Tänkte köra med en Tunze Turbelle Stream 6060 som cirk pump, denna kör dock 6000l/t så man behöver nog strypa den lite eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att strypa flödet på streamen. Jag kör med en 6100 i mitt 220 L och det funkar fint, la en liten sten framför som slår sönder strålen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dina retur pumpar funkar bra jag skulle ta den störe.

Som sagt 6000l/h kanske är lite mycket men gör som Daniel å lägg en sten framför så funkar det nog

__________________

Jag stöder min lokala webbshop

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johnny

trevlig att du tänker starta i denna underbara branch ;-)

ang returpump instämmer jag med jimmy ta gärna till lite och sätt på en kulventil ev så du kan strypa lite om det behövs ,och en stream på 6000 l är nog inte så farligt dom blåser inte så hårt har jag hört ,man kan ju alltid rikta den mot en vägg för att sprida det mera och trevligt att du tänker ge dig på "min " metod att borra "dremmla" ta't lungt bara & kyl mycket så ska det noggå bra , du är välkommen att titta över till mig om du vill kika lite på min balja och kanske få lite ider ,snacka med din jobbar kompis bara han vet var jag bor smiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Zippo

Detta med att dremla hål ett sprillans nytt akvarium känns ju lite pirrigt, men tycker det verkar vara den smidigaste lösningen. Har dock inte bestämt riktigt vad det skall bli för akvarie än.

Japp får snacka lite med "arbetskamraten" så kan vi se om vi kan titta förbi en sväng och spana in karet. smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är lite skeptisk mot att borra i sidan, stora risker.

Nu när du har chansen att borra var du vill så är det säkrast att borra i botten.

Och lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag håller med på ett tomt kar så hade jag okså borrat botten ! slipper ett gång krökar & rör pä utsidan + att det rinner undan bättre !

gärna ett hörn & en dorso standpipe kombination

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki då blev jag ju lite förvirrad. Borra i botten eller i sidan?

Vad finns det för fördelar nackdelar med båda sätten? Är det inte snyggare rent estetisk om man inte tar ett helt hörn av akvariet till avrinning? Kanske skall inrikta sig på att ta hål i botten då eller?

Man vill ju helst inte ångra sig när väl hålet är klart så att säga smiley11.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fördelen med att borra i botten tycker jag är att du behöver inte dra en massa rör på utsidan av akvariet utan alt går ut under i bänken.

Du slipper lika många böjar som kommer att hindra vattnet

Ett hörn gör inte så mycket du kan stapla sten framför så stör det inte.

När du endå är igång så skulle jag borra ett hål till returen ochså så slipper du allar rör å slangar det är nåt jag ångrar idag att jag inte gjorde när jag höll på med mitt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du tar hålet i botten kommer du inte att ångra dig ,det är ju inte så stor bit av hörnet du behöver sedan kan man klä med ls heller stapla så det inte syns , sedan är det ju fördelen med en fast kant med en kam på som man bestämmer vattennivån med ! och kanske en filtermatta i hålet om man vill de

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det för fördelar med att sätta hålet i hörnet, varför inte i mitten i bakre delen av burken.

Jag kör ett 100 lit saltakvarium idag för att lära men planerar för större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lars fördelen med hörnet är att man redan har 2 väggar på "lådan" klar man behöver bara fästa en plan skiva så har manen trekantigt "mini" sumpsedan är ju ett hörn inte i blickfånget heller men allt gör man ju efter eget tycke & smak

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är riktigt Micke, men på mitt 100L går nästan halva sidan bort till ytavrinningen och hur jag än ställerakvariet så önskar jag att det satt på andra sidan. Så mitt nästa akvarium planerar jag att sätta det i mitten, men visst blir det lite mer jobb.

Det som Jimmy sa "borra hål för returen" låter intressant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo på ett 100 l kanske det vore enlkare med en överringingslåda "tar mindre plats" jo det finns en ännu intressantare lösning tycker jag det är att man andvänder sig av ett enda hål för både avrining & retur , man drar retur röret inuti avriningsröret dom har en sådan lösning i våran lokala saltbutik mycket smart och smidigt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nackdelen med sk "bazooka rör" är att det lätt fastnar en stor turbo... plus att det låter en hel del...

Men annars var jag mkt nöjd med den lösningen när jag använde den...

Glöm dock inte att du behöver ett större hål och rör för att få samma avrinning!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fundering ang returpump.

Har tittat på Eheims 1260 modell, och lite på Aqua Medic Ocean Runner 2500. Båda pumpar lika mycket vatten men Aqua Medicen är några hundra billigare. Någon som kör dessa pumpar och har några rekomendationer. Eheim gör ju så vitt jag vet bra grejor, vet dock inte hur Aqua Medics pumpar fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, Aquamedic pumparna låter betydligt mer än Eheim, sedan tror jag (om jag inte minns fel) att Trycket hos AM är lite högre än hos Eheim.

Själv skulle jag nog satsa på en Eheim för man vill ju få tyst på grejorna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller helt med föregående talare jag lämmnade tillbaka en Or2500 för att den väsnades för mycket för min smak

ps om du ska köpa pump johnny så har vi bra priser "billigare än där du köpte baljan "i en sötvattens butik här i örebro "tänker inte säga vad den heter " fördelen att handla där är att du alltid kan byta pump om du inte skulle vara nöjd !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom akvarier skickas på egen risk från ovan nämda web butik så tyckte jag inte att det var någon bra ide, så jag beställde akvariet för några hundralappar mer från en av dom större/största butiken i stan. Men frakt och allt hade det blivit samma pris endå.

Eheim it is alltså, då skall jag kolla upp vad man kan få för priser på dessa utan att beställa från nätet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...