Gå till innehåll

Strilrör från returpump


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Har en liten fundering om att lägga strilröret från sumpen vid botten längst bakrutan, bakom "revet" av LS. Hålen i strilröret skulle inte alla ligga på samma linje utan vissa skulle ligga lite "off center". Min tanke är att skapa bra cirkulatiom bakom stenen på detta sätt. Frågan är, skulle det funka?? (Kommer att pumpa mellan 600 o 800 l/tim)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag undrar hur mkt flöde man tappar då trycket blir så mkt större... Men man kan ju ha en vanlig cirkulationspump i karet som skickar vattnet i röret bakom stenen så slipper man tappa kraft från returen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har något liknande men blåser utmed botten istället för att skit inte skall bli liggande bakom stenen.

När jag borrade hålen så räknade jag ut så att summan av alla hål får samma area som röret, detta för att inte strypa för mycket och få en lagom utströmningshastighet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

i mitt nästa kar kommer jag att gör på liknande sätt ,men då borrar jag även för returen så slipper man jättekröken över glaskanten,sedan ska jag försöka med en backventil får se hur det funkar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Limmade min ytavrinning igår så ska jag ha ett cirkulationsrör är det nu det skall ordnas.. Men jag vet inte...på ett stort kar kanske men på mitt lillplutt.... njaa... fåse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

zippo: jag har tänkt borra returen också, frågan är ju dock om man vågar förlita sig på en backventil när pumpen i sumpen av någon anledning lägger av...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om det är häverteffekten du menar så kan du ju borra ett litet hål i röret nån cm under ytan, då kommer den att suga in luft o på så vis stoppa återrinningen om pumpen skulle stanna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men du måste ju ändå dra upp det en bit annars hamnar ju allt tryck på returen? ungefär som att dra proppen ur badkaret och sedan försöka skicka vatten bakvägen..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trycket på returen blir inte lägre om utblåset är högre upp i akvariet , det är höjden på vatten ytan som avgör

Eller missförstod jag dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det måste du ha gjort, men självklart blir trycket mindre om returen är högre upp i karet! eller missförstod jag dig? smiley2.gif

vi pratar förmodligen inte om samma saker... Jag pratar om det tryck som vattnet utsätter returen för om utloppet befinner sig under vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det trycket torde bli relativt litet, jag tror nog att din pump orkar med det eftersom det inte är frågan om några stora djup (??). smiley2.gif

Micke: Skulle du få "baksug" i returen så kommer ju vattenytan att sjunka i karet. Om man inte drar returen genom botten förstås. Det kan vara jag som missuppfattat det. Ska jag borra blir det högt upp på bakrutan, så man slipper kröken över kanten, men har ändå "ingången" högt upp i karet, då funkar det med ett litet hål som kan suga luft om baksug skulle uppstå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enda anledninge till att bora returen är ju att du slipper rören på utsidan du måste ju ändå upp över ytan för att inte få baksug när strömmen går.

Om man då inte förlitar sig på en backventil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag syftade på var att borra returen i bottenglaset, men frågan är ju som sagt om man vågar förlita sig på en backventil när strömmen väl går.. känns ju onekligen säkrare att dra upp returen till ytan istället...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man gör borrar ett hål i bakrutan, i eller strax uner vattenytan,o drar returen igenom så kan man ju gömma det hela med LS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alltså har ni tänkt borra i botten men inte dra något rör i karet? ska ni skicka returvattnet upp genom bottengruset? Och ingen tror att det är ett rätt bra tryck i botten på karet genom en genomföring på 30mm? Förstår inte hur ni tänker men jag är ju inte känd för mitt tänkande heller...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm nä jag håller helt med dig noname , själv hade jag tänkt borra i bakrutan för att sedan dra ner rör en bit ska andvända en backventil som extra säkerhet bara

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag hade ju självklart tänkt att dra ett rör, enligt den ritning du själv ritat ovan, fast istället för att dra returröret utanför karet så tänkte jag dra det genom bottenglaset... men det kanske inte är så smart då om trycket blir alldeles för stort... kanske är lika bra att dra upp röret hela vägen till ytan istället...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej nej micke det blir nog bra precis som du tänkt dig! Men ju längre ned röret slutarju mer vatten åker ju om backventilen inte gör sitt jobb. (låter faarligt) jag skulle dranära ytan ialf.

Men det var en del annan förvirrande information i den här tråden... Men som sagt vi pratar säker inte om samma sak allihop..

zippo: låter vettigt MEN om bakrutan åker så är du chanslös om däremot bottenskivan spricker har du iallafall en ärlig chans att flytta levande.. och repa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trycket på 50 cms djup är 0,05 atm dvs ca 50gram per cm2, det borde vilken returpump som helst klara av att trycka mot. Väl?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...