Gå till innehåll

byta filter till osmosen?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hur ofta behöver man egentligen byta filter till osmosen? Är nämligen i uppstarten av ett nytt kar och vill gärna ha bra vatten ifrån start.. Vad är det för tester som kan va intressanta i osmosvattnet för att se om något bör bytas? Har en Aqua Medic.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En gång om året sa försäljaren när jag köpte min. Men de finns de som kör mycket längre. Börjar förhållandet 1/3 renvatten 2/3 smutsvatten förändras eller reningshastigheten förändras,och du tror att membrandelen e ok, kan det vara ett tecken på att det är dags. Jag bytte efter 1,5 år utan att jag kunde se att det var nåt fel. Betalade lite drygt 500 :- för både sediment-och koltuben till min Aqua Medic 90 så jag tyckte det var värt det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bätre att byta filtrena ofta för om kolfiltret blir dåligt så det kommer klor på membranet så blir det dåligt å det är inte billigt at byta ut tror det ligger runt 1000 lappen nånstans.

Du kan även mäta ledningstalet i vattnet för att se om membranet är dåligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det gör man med en kondens mätare tror jag att det heter man mäter micro simens.

Kolla med kommunen där du bor dom brukar ha ett vattenlabb som kan hjälpa dig dom brukar göra det gratis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet även att man kan testa vattnets hårdhet för att få en fingervisning på membranets duglighet. Alltså kolla vad ditt kranvatten har för hårdhet och kolla sedan om osmos vattnet är "mjukare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...