Gå till innehåll

PVC Genomföring


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Har köpt en genomföring för 32 mm PVC rör och har sedan tidigare borrat ett 43mm hål i akvariet enligt instruktioner på annan tråd i forumet. Tyvärr är hålet för stort för denna genomföring, har jag fattat fel att man skall använda 43mm hål till 32mm rör? Kollar man på akvarieutsyrs hemsida så skall man använda 43mm hål till 40mm genomföring.

Hur löser man detta på smidgaste sätt, finns det andra kopplingar för 32mm rör eller måste jag gå upp på en 40mm genomföring?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du bör ju givetvis gå upp i genomföring, ju trångare ju bättre. Om någon har instruerat dig att borra ett 43mm hål för en 32mm genomföring tycker jag att du ska be han/hon visa sin 32as genomföring som täcker ett 43mm hål... och sedan skaffa en lika dan. Jag gjorde ett 36mm hål för GF's 32agenomföring och redan då var det lite väl slappt!

Smidigaste lösningen beror ju på hur mkt pvc du handlat? Men slarva inte med genomföringen.. Har du massor av 32an försök laborera med en 40mm genomföring, kanske går det att limma först en stump av 40s rör och sedan limma 32an i den? Har inte provat själv så jag vet givetvis inte men det kanske är värt att testa...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm skummt alla 32'or jag har "3 st" är för 43 mm hål iaf fick en av niclas & 2 köpta på aquristic

så det stämmer måste finnas olika fabrikat bara skummt iaf att det skjilljer så mycket då!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det sjuka är att jag kollade trådarna bakåt och vi allihopa säger 43 mm hål till en 32/40 genomföring .olyckligt om det finns ickestandard genomföringar hmm måste kolla på akvarieudstyr

johnny hör av dig till mig om du behöver en som passar jag har 2 på hyllan just nu ,jag kan byta en med dig spelar ingen roll

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag har det....Det har helt enkelt att göra med hurvida du styr röret I genomföringen eller ÖVER genomföringen?Båda är 32as genomföringar men hålet som krävs skiljer markant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm ja det verkar ju lite skumt. Den genomföringen som jag har skall nog ha ett hål på ungefär 34-36mm skulle jag tro.

Skall kolla lite med butiken om det går att fixa nån ny lite snabbt, annars vore det kanon om vi kunde göra ett litet byte Zippo smiley17.gif

Man börjar ju bli rejält sugen på att få köra igång nu snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dessaverkar gälla när man stoppar röret inuti genomföringen, kör ni en 25mm med ett rör utanpå ? "blir lite misstänksamm eftersom det är just 34mm på 25 genomföring"

63mm rör - 75mm hål

50mm rör - 65mm hål

40mm rör - 55mm hål

32mm rör - 43mm hål

25mm rör- 34mm hål

20mm rör - 27mm hål

kan inte släppa det här smiley2.gif

är nämligen99 % på att min 32/40 som jag borrade i julas är från GF ! med 43mm hål "tjöt tjöt ! hoppas niclas ser det här och kan klargöra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte prylarna av min lokala akvariehandlare, vet inte riktigt vad det är för märke på genomföringen, men den är textad med PVC FIP om nu det kan vara tillverkaren? Denna genomföring kan man mycket riktigt inte föra genom röret utan man skall limma på två bitar för att få det att fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nuså vet jag mera det va en skumm model typ 25 mm med plats för 32mm rör i ändarna ,men bara 25mm i mitten alltså ! blir ju en strypning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sådan har jag, enda skillnaden är att den högra delen är en 90s vinkel istället för att komma så nära botten som möjligt... På den vänstra delen av genomföringen skall det sitta en skarvmuff, vars diameter är en storlek större så att röret går in och slår i en klack. Klacken har samma innerdiameter som 32as rör, så där blir det ingen strypning.Sedan är 32 ytterdiameter på röret och 25innerdiametern på genomföringen. (räkna bort godset och det skiljer 2mm) "Strypningen" i genomföringenär alltså inte större änlimfogen som bildasinnuti själva röret när man skarvar.

Med andra ord efterallt funderande kan jag andas ut smiley1.gif(hoppas bara att jag har rätt oxå) smiley2.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok jo men fattar inte riktigt vitsen med en 25mm genomföring som man kan sätta 32 rör på ? testade med en 25 mm genomföring jag har och den passar i gängorna ja ja nu har johnny iaf en 32mm rakt igenom med 43mm borrhål

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp så nu är det bara att åka hem och skruva, limma och testa.

Man tackar och bockar Zippo smiley10.gif

Akvariet var himla trevligt föresten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att det ärfel ochförvirrandeatt säga 25mm genomföring och 32mm rör! Rörets innerdiameter är27mm och genomföringen 25mm.

De extra 2mm gods i genomföringenfungerarsäkert som förstärkning för gängningen. Men 2mm är för lite för att fungera som strypning så det är helt enkeltbara 2 genomföringar med olika konstruktionmen resultatet blir detsamma! (förutom borrhålet som skiljer sig markant)

Och jo.. Bussigt av dig att hjälpa Johnny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hursomhelt så passar den "nya" anslutningen perfekt i mitt 43mm hål, så jag är kanon nöjd. Testade dessutom att fylla karet med vatten igår och det fungerade bra tills den delen av PVC röret som jag inte hade limmat än (för att kunna göra justeringar) släppte av vattentrycket och jag pumpade ut X antal liter på parkettgolvet :| Inte så bra kanske men jag lyckades få upp det mesta tror jag utan att parketten svällde.

Hmm fick jag sista ordet nu eller ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...