Draedon Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 sambon tvingade mig att röja upp lite i förrådet idag, då hittade jag en 120mm fläkt som går på 220v. Testade den och den funkade och det var ett jääääkla flås i den.Funderar på om man kan reglera vartalet på den på något smart sätt?Hittade denna på classes: Varvtalsregulator för manuell inställning av varvtal på fläktar. Ställbart 0-99%. Fläktens lägsta varvtal kan justeras med trimpot. 230V. Min/max belastning 0,05-0,5A. IP-44 vid infällt, IP55 vid utanpåliggande montage, ram medföljer.36-1664 398,00men 400 spänn känns lite saftigt, borde man inte kunna fixa samma funktion lite billigare? vad säger diy-expertisen? själv är jag kass på sånt här Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
watter Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 Hur mycket låter en fläkt som denna?mvh Emil Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 22 oktober 2006 Författare Dela Postat 22 oktober 2006 mer än en datafläkt, men samtidigt så blåser den mycket mycket mer också Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scooby_doo Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 jag har likadan, 230V fläkt 12cmlåter 43dba enlig deras specifikation:http://www.spektrumelektronik.com/pdf/acfan.pdfkommer ej varvtalsregulera den, utan köra med styrning av temperaturen då den ej behöver köra länge för sänka tempen.Testade idag: Från 28.3 grader till 27.6 grader på 30min, och då mäter jag tempen i sumpen där det är 24.8 grader i luften.~Henrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Scooby_doo Postat 22 oktober 2006 Dela Postat 22 oktober 2006 mao, jag hade hellre lagt de 400kr på en sådan som diskuterats och testas i denna tråden för reglera när fläkten gör för fullt för hålla jämn temperatur i akvariet:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12491&highlight=fl%E4kt~Henrik Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Draedon Postat 22 oktober 2006 Författare Dela Postat 22 oktober 2006 kanske borde varit tydligare, jag har inga problem med tempen i karet (källarvåning + AC) utan den ska sitta i skåpet där sumpen står så det inte blir för fuktigt. därför vill jag dra ner den lite i hastighet då det räcker med säkert hälften av vad den blåser nu. och 43 dB är inte mänskligt att lyssna på.. allt över 25 går bort direkt i vanliga fall Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.