Gå till innehåll

fläktfrågor


Draedon

Rekommenderade inlägg

sambon tvingade mig att röja upp lite i förrådet idag, då hittade jag en 120mm fläkt som går på 220v. Testade den och den funkade och det var ett jääääkla flås i den.

Funderar på om man kan reglera vartalet på den på något smart sätt?

Hittade denna på classes:

327691_X_2006-07-04_105645_768.jpg

Varvtalsregulator för manuell inställning av varvtal på fläktar. Ställbart 0-99%. Fläktens lägsta varvtal kan justeras med trimpot. 230V. Min/max belastning 0,05-0,5A. IP-44 vid infällt, IP55 vid utanpåliggande montage, ram medföljer.

36-1664 398,00

men 400 spänn känns lite saftigt, borde man inte kunna fixa samma funktion lite billigare? vad säger diy-expertisen? själv är jag kass på sånt här ;)

post-2037-14468913208188_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har likadan, 230V fläkt 12cm

låter 43dba enlig deras specifikation:

http://www.spektrumelektronik.com/pdf/acfan.pdf

kommer ej varvtalsregulera den, utan köra med styrning av temperaturen då den ej behöver köra länge för sänka tempen.

Testade idag:

Från 28.3 grader till 27.6 grader på 30min, och då mäter jag tempen i sumpen där det är 24.8 grader i luften.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kanske borde varit tydligare, jag har inga problem med tempen i karet (källarvåning + AC) utan den ska sitta i skåpet där sumpen står så det inte blir för fuktigt. därför vill jag dra ner den lite i hastighet då det räcker med säkert hälften av vad den blåser nu. och 43 dB är inte mänskligt att lyssna på.. allt över 25 går bort direkt i vanliga fall :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...