Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Hej, Skall bygga om sumpen och kommer då att behöva limma ett PVC-rör genom en glasskiva. Undrar därför om silikonlim fäster bra mot PVC? Har limmat en del med plexi och det fungerar inte alls bra ihop med silikon, lossar efter ett tag om det utsätts för lite rörelser/tryck. Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Nicklas, satsa på en PVC genomföring istället. Den skruvas ju fast med packningar mot glaset, vilket blir både tätt och stabilt. Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Hej, Hade givetvis använt genomföring om det hade fungerat, men nu får dessa inte plats tyvärr. Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Okej, för att besvara din fråga om silkon mot PVC kan jag väl säga att detta inte är en bra kombination då PVC är "fet" i ytan. Kommer röret att belastas? Kan du beskriva lite närmare hur/vad detta rör ska ha för funktion? Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Hej, Eftersom jag har ett hörnakvarium så är utrymmet under akvariet avdelat med en stagande skiva (i mitten). Jag skall därför bygga 2 sumpar för att utnyttja utrymmet maximalt. Från det ena karet till det andra tänkte jag sätta ett 40 mm PVC-rör med en skruvkoppling så jag kan ta isär sumparna. Men problemet är att skall jag ha 2 genomföringar och en skruvkoppling funkar det inte så jag vill ha det, därför så tänkte jag om det går att limma direkt mot glaset. Kommer inte att utsättas för något direkt tryck då de sitter vid ytan. Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Ok då förstår jag bättre Nicklas, vad tror du om denna .Med två sådana behöver du inte skruvkopplingen. Bara en tanke..... Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Det bästa hade ju varit en genomföring som går att skruva åt båda hållen, men det finns väl knappast. Får nog tyvärr inte plats med två st. Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Du kan även kolla Biltemas 40 mm kopplingar och skarvar. Det finns nämligen ett antal så kallade teleskop kopplingar där röret skjuts in med packning imellan, vilket gör att du kan skjuta röret så långt du vill i båda riktningar. Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Någon utav dessa kanske skulle funka för dig?http://www.biltema.se/products/productlist.asp?iSecId=1294 Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Tack, ser lovande ut. Antar att de går att använda i saltvatten? Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 det får jag hoppas för jag andvänder en del sånadelar, har gjort det i ca 5 mån utan prob ! Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 Du kan vara lugn Zippo, alla känner väl till Biltemas kvalitet Har själv använt "vit avlopps PVC" tidigare utan några problem. Citera
Guest Gäst Postat 9 april 2004 Postat 9 april 2004 tror att dom funkar kannon till avlop men jag skulle nog inte utsätta dom för tryck som till större pumpar. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.