Gå till innehåll

Silikon vs PVC


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej,

Skall bygga om sumpen och kommer då att behöva limma ett PVC-rör genom en glasskiva. Undrar därför om silikonlim fäster bra mot PVC? Har limmat en del med plexi och det fungerar inte alls bra ihop med silikon, lossar efter ett tag om det utsätts för lite rörelser/tryck.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nicklas, satsa på en PVC genomföring istället. Den skruvas ju fast med packningar mot glaset, vilket blir både tätt och stabilt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, för att besvara din fråga om silkon mot PVC kan jag väl säga att detta inte är en bra kombination då PVC är "fet" i ytan. Kommer röret att belastas? Kan du beskriva lite närmare hur/vad detta rör ska ha för funktion?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Eftersom jag har ett hörnakvarium så är utrymmet under akvariet avdelat med en stagande skiva (i mitten). Jag skall därför bygga 2 sumpar för att utnyttja utrymmet maximalt. Från det ena karet till det andra tänkte jag sätta ett 40 mm PVC-rör med en skruvkoppling så jag kan ta isär sumparna. Men problemet är att skall jag ha 2 genomföringar och en skruvkoppling funkar det inte så jag vill ha det, därför så tänkte jag om det går att limma direkt mot glaset. Kommer inte att utsättas för något direkt tryck då de sitter vid ytan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då förstår jag bättre Nicklas, vad tror du om denna .

Granlund_610302.jpg

Med två sådana behöver du inte skruvkopplingen.

Bara en tanke.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa hade ju varit en genomföring som går att skruva åt båda hållen, men det finns väl knappast. Får nog tyvärr inte plats med två st.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan även kolla Biltemas 40 mm kopplingar och skarvar. Det finns nämligen ett antal så kallade teleskop kopplingar där röret skjuts in med packning imellan, vilket gör att du kan skjuta röret så långt du vill i båda riktningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan vara lugn Zippo, alla känner väl till Biltemas kvalitetsmiley5.gifsmiley4.gif Har själv använt "vit avlopps PVC" tidigare utan några problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...