Gå till innehåll

Storlek på hål för 25mm genomförning


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej, jag skall borra ett hål för en 25 mm GF genomföring och undrar om någon vet hur stort hålet behöver vara ? Gissar på 35 mm men vet inte säkert så jag är tacksam om någon vet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filip, Då har du med största sannolikhet 20mm genomföringar annars så skulle godstjockleken vara lövtunn och det skulle inte finnas några gängor, Jag troratt du kanskeförväxlar ytterdiamtern med innermåttet?Måtten på i stort sett alla fabrikat är samma (standardiserade). Både GF och t.ex. GPA har samma storlekar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi pratar väggenonmföring 161 050 247 för 25 mm rör så står det i min katalog att borrhålet skall vara 43 mm, jag har även två stycken i mitt akvarium och de passar som handen i handsken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Filip, det är precis som Jimmy skriver att innermåttet är 20mm, det mått man använder när man pratar rördimensioner är just innermåttet.

T.ex. i rörbranschen används ofta termen om t.ex. DN 25 rör eller 1", i de fall som rör då gängade stålrör så är då yttermåttet 33.6mm, har man kopparrör så är ytterdiametern en annan.

Och om ditt plaströr håller 25mm inuti (som ett 25mm skall göra) då blir godstjockleken vid ett genomföringshål som är 27mm endast 1mm på varjesida INKLUSIVE gänga, alltså omöjligt.

Hoppas jag inte rört till det för mycket nu..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, låt mig inte äta upp det här nu är Ni snälla,,, kollat lite vad jag skrev i förmiddags egentligen. DN 25 i Plaströr ÄR 25 mm utvändigt.. Suck Pucko smiley6.gif Däremot behövs det alltid ett ganska mycket större hål för "väggenomföringar".

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har beställt en massa pvc, rör, ventiler, genomföringar, böjar mm för flera tusen men vissa saker jag fick var fel.

jag ville ha en genomföring som är invändigt 32mm och som man borrar ett hål till som är 43mm. vad ska då den heta, 40x32 eller är jag ute och cyklar?

sedan ville jag ha nipplar som har en invändig diameter på 32mm på ena sidan och en invändig gänga på insidan som har 32mm och vad heter en sådan då, 1" nippel eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peter, Genomföringen skall vara DN32 Georg Fischers beställningsnummer är: 161 050 208, Den andra delen är en Muff, nu finns inte dom (åtminstånde har inte GF dessa) med 32 inv. lim x 32 rörgänga.

De finns i 32lim x 25mm rörgänga och heter då:721 910 208, om Du måste ha 32 rörgänga så får du beställa en: 40 lim x 32 rörgänga (721 910 209) + en 40x32 bussning (721 900 346)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

eh, jo nu fattar jag.

broblemet är ju att alla andra inte tänker som jag, när jag menar 32mm så tänker man ju på ett rör som är 32mm utvändigt det samma gäller gängan. den är ca 32mm man mäter den.

så varför inte kalla "32lim x 25mm" rörgänga för 32-lim X 32-inv.gänga, tänk vad lätt det vore då och sen kan vi se till att fot, pund, tum, yard mm avskaffas....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...