Gå till innehåll

Egen gjord levandesten, som bakgrund


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag gjorde ett eget försök att göra levande sten, enligt "Wrangs" metod. Fast jag gjorde en bakgrund i stället för lösa stenar. Jag köpte två glasskivor 450mm x 570mm (Hörnakvarium), betong från bygghandeln och Snäckskal från Odal. Jag blandade en sats med cement och snäcksal och bra la den på glasskivan enligt önskad form. Och formade med lite lös snäckskalskross grottor och lite andra utstickande former.

Dagen efter konstaterade jag att det blev kanon bra! Men den blev lite porösare än vad jag hadde tängt mig. Som en blanding mellan pimpsten och lavasten.

Så jag började genast göra iordning den andra glasskivan, Den kapade jag även lite I ena hörnet för att kunna ha ytavrinning. Och jag byggde även en låda I glas som skulle fungera som en box till avrinningen. Sen gjorde jag öven en hållare till ett pumphuvud av en petflaska. Sen täckte jag allt med cement/snäckskalsblanding och formade som jag ville ha. Att släppa blandningen ner på glasskivan från 20 cm höjd visade sig ge en porös och naturlik utformning med många små naturliga håligheter.

Dagen efter konstaterade jag att även den blev jättebra. Pumpen kommer numera att sitta fast i akvariet på ett vettigt sätt utan att synas.

Och ytavrinningen kommer heller ej att synas.

Jag provade även att göra några lösa stenar… men dom blev mycket fula så dom slängde jag.

Jag konstaterar att det var ur enkelt att göra en bakgrund på detta vis, Glaset kostade 150 kr och cement och snäckskal ca 120kr (använde ca 25%) Stenen i sig kostar ca 2.5kr kg att göra.

Dessutom var det kul!

Nu är det bara 6 långa veckor tills jag kan lägga den i akvariet..

Fråga: Skulle man kunna använda snäckskal I stället för korallgrus? i en sump för tex jubauer teknik. Det kostar ju bara en bråkdel.

Tyvärr saknar jag digitalkamera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta det försiktigt innan du lägger i stenen!

Mät pH innan du lägger i den, var berred på mer än 6 veckor om det är mer än något kilo! För mig tog det typ 6 månader fast jag gjorde ju mycket sten, 60-70 kilo.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe...även jag gjorde min bakgrund i sådan...fast jagbörjar inse att den kommer aldrig åka i karet,kommer ju ta jättelång tid att kurera och så länge har inte jag lust att ha detta karet kvar! Vet inte hur tjock din är men jag skulle nog lätt räkna med 3 månader...dock har jag lagt i lite av småstenarna utan att märka någon större skillnad,mitt kH ligger ganska konstant på 6-7 vad jag än gör verkar det som. pH påverkas inte alls i karet såvitt jag märkt,men det är ju bara ett par pluttar att ha fraggar påsmiley2.gif

__________________

MVH Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så trevligt att du gjort detta!!

Måste bara tillägga att det jag gjorde tog ca 3 månader stenarna låg i vatten som jag bytte varje dag.

Vet ej hur lång tid ditt kommer att ta men räkna med minst 3 månader!!!

Byter du vatten ofta å så sätt hjälper man att sänka vatten pH:t när man mäter i början så kan det säkert ligga uppåt 14 i Ph. Du skall endast lägga ner eller starta ditt akvarium då då kan mäta ett ph på 7-8 för att allt inte skall dösmiley11.gif

Först nu efter 1år så kan jag säga att min sten ser ut som LS med kalkalger etc på den, eller vad säger du Norberg?!?

Vet ej om det kan hjälpa men jag hällde in Ättikssyra några gånger i vattnet då jag bytte, vet ej om det hjälpte att bränna ut cementen eller om det bara var ph i vattnet som sänktes.

Kankse har "syran" en funktion med att öka förbrännnings effekten och då slippa mer Ph utsläpp. men men

/C

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...