Gå till innehåll

Elförbrukning?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Fick en inte alltför rolig elräkning i brevlådan häromdagen så att jag håller nu på att titta på vad akvariet egentligen drar och vad man kan spara in på.Har ni gratis el eller bara inte bryr er så kan ni ju sluta läsa nu,är ni fattiga studenter som behöver vända på slantarna så kan det vara värt att läsa och reflektera över.Utgår från mitt eget akvarium för mina beräkningar.

I mina kar har jag för tillfället ganska dålig cirkulation, två maxijettar på 1100 resp 900 L/h samt 2 aqua-el 600L/h. Totalt drar dessa ungefär 60W. Dock så behöver jag skaffa en lite större pump för att få upp cirkulationen i någorlunda mängd,vilket kommer bli ungefär en 30-40W pump. Dvs runt 100W totalt.

Enkel räkning: 0,100kW x 24h x 30dagar x 1,05kr/kWger 75kr/mån(900kr/år).

Skummaren går på 12W för en Tunze 3115/2,kör den på nätterna ca 9h: 0,012*9*30*1,05=3,4kr/mån(40kr/år).

Om man lägger till lyset på 2x54W t5 som går 12h per dygn så blir det 0,108x12x30x1,05=40kr/mån(480kr/år).

Jag har dessutom en 250W MH jag skulle vilja använda en 6 timmar per dygn för att kunna placera mina stenkoraller fritt i karet men detta skulle ju då gå på 0,250x6x30x1,05=47kr/mån (560/år).

För att hålla temperaturen konstant på 26grader som jag försökte göra ett tag har jag en 150W värmare som gick ungefär lika mkt som den var avstängd,detta då under det kalla halvåret: 0,150*12*30*1,05=56kr/mån eller 340kr/år(6mån användning).

Under sommaren kanske man behöver en fläkt för att hålla karet kallt,detta har jag dock inte så jag kan inte ta med detta i beräkningarna.

Detta tillsammans blir då en årskostnad på 1720kr eller 2280 kr om jag börjar använda MH.

Vad kan man då göra åt denna smått oroliga kostnad?

Om jag skulle byta ut alla pumparna mot den energisnålaste jag kan hitta på marknaden(minsta streamern,6000L/h)skulle cirkulationskostnaden minska till:0,011*24*30*1,05 = 8,5kr/månad(105kr/år.)

Detta innebär en årlig besparning på 800kr.

Om jag sedan låter bli att använda MH,ser till så att karet får lite solljus pådagarna och skär ner på belysningstiden till 9 timmar per dygn och håller stenkorallerna relativt nära ytan och ljusetså hamnar belysningskostnaden på rimliga 375kr/år.

Skummaren är ju så liten kostnad att den bryr jag mig överhuvudtaget inte om.

Om jag helt enkelt låter lyset ta hand om värmen eller skruvar upp värmen i rummet som är gratis för oss så kan jag stänga av värmaren och så lätt spara 340kr/år.

Eftergifterna man gjort för dessa besparingar är då följande: Man får ett laminärt flöde av streamern,temperaturen kommer att pendla lite under dygnet,stenkoraller måste placeras rätt under lyset,eventuellt en pH sänkning pga minskad belysningstid. Man missar även det härliga lyset från MHn mendåocksåvärmen den avger till karet.

Så med relativt få eftergifter(tycker jag iaf) och vettiga investeringarså kan man få ner elförbrukningen från 2280kr till 420kr per år.

Slutsats: Om du inte har gratis el,tänk efter innan du börjar spendera pengar på prylar,det finns stora pengar att spara på elen!

Kommentarer?smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja saltvatten är ju knappast någon gratis hobby, till detta kan ju sedan räknas mat, havsalt och tillsattser osv för att inte tala om utrustnigen och djuren i sig. Personligen är jag desstutom även intresserad av datorer och hembio som båda kostar en hel del peninger...

Tur att man har valt så billiga intressen smiley3.gifMan kanske skulle köpa sig ett par bekväma skor och börja intressera sig för långa skogspromenader istället smiley2.gifMen nej det är roligare så här =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt inisiativ Samuel!!

Ja jag kan glatt säga att jag låste mitt elpris för 3 år sedan och "bara" ligger på 65öre/kWh.

men det är som du säger dyrt hobby och dyrare blir det med all teknik.

Själv kör jag med

1st Stream 12000L/h 45watt/24h

2st Aqua clear 802 1500L/h 2x20watt 24h

Sumpretur ??watt 24h

Skummar pump watt?? 24h

MH 1x250watt 9h

2st 54watt T5 10h

2st PL-lampa 24wx 2 12h

Skall åka å låna en elmätare å se vad de tar exakt de olika tekniken.

Men varför klaga igentligen det är minst lika dyrt att ha HUND, HÄST, BIL, Hemma bio, Sterio, Båt, Stuga, Husvagn...smiley17.gif

och då folk frågar vad det kostar så

-ojda. oppz, lägger du så mycket på ett AKVARIUM....

Jagälskar min hobby! trotts en stor förlust här om dagen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känner att jag blir tvungen att försvara mig lite här,meningen med inlägget var inte attlipa över vilken dyr hobby vi har utan snarare att få upp ögonen för att man inte behöver lägga mänder av pengar på el,man kan ju tänka efter lite när man köper pumpar och belysning. Är det verkligen nödvändigt med 400W MH tillett 125Lmjukkorallskar till exempel?Visst,korallerna kanske uppskattar det men skulle resultatet bli speciellt mkt sämre med en 75W MH?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur fick du fram siffran 1,05kr/kW för elen?

Det är ju en djungel att räkna ut vad man betalar... och där borde väl finnas lite pengar att spara där också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe,satt och granskade elräkningen i nån timme häromdagen,har nämligen flyttat abbonemanget från ägaren till oss,fick då en kompletteringsräkning på 1000kr i december i samband med avläsning. Sen fick vi betala 500 för jan-feb och fick nu en räkning på 1000kr igen i samband med en ny avläsning. Att lägga 2500kr på el på3 månader är inte så jätteroligt för en student.smiley7.gif

Hur som helst,våran elräkning ser it som följande:

Grundavgift 60dagar 220kr/år

Elpris 809kWx 39öre

Elcertifikatsavgift 809kW x 3 öre

Energiskatt 809kW x 24,1 öre

Moms 25% tillkommer. Då har man kommit upp i 82,625öre.

Sen har jag även Nätkostnad i form av Fastnätavgift och Rörlig nätavgift som baseras på förbrukning,809kW x 18öre + moms på detta.

Totalt 1,05125kr

Tänkte spara pengar genom att binda elpriset men såg ingen poäng med det i nuläget då vi flyttar efter sommaren och tills dess är det ju bara de billiga månaderna kvar,vore ju bara dumt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kostar elen pengar, men i jämförelse med vad allt annat som kostar i denna hobby, fiskar, koraller, skummare, lampor mm så är det inte så blodigt. Jag tänker på ett annat sätt med mina 5*250W lampor som drar för för mellan 2-2,5 tusen per år, dels ger dom värme på vintern så allt är inte förluster åtminstone för oss villa ägare, och dels växer korallerna så bra att jag inte kan köpa några nya. Jag hade inte fått många nya koraller för de pengar jag lägger på elen.

Däremot så är det viktigt att veta vad det kostar för alla elbolag läser inte av som dom skall, och efter en längre period kan man få en kännbar räkning. Och självklart minimerar även jag onödiga förbrukare som att välja rätt pumpar, optimera belysningstid mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådär nu har jag kollat vad allt drar.

PL-Lampa 24watt x 2= 56watt

T5 armatur 2x54watt = 112watt

Mh-lampa 250watt = 270watt

Skummare (aquaCare 700A) = 10watt

Luftpump Aquamedic = 5watt

Tunzestream pump 12000L/h

Lågtflöde ca 8000L/h = 26watt

Maxflöde 12000L/H = 36watt

Pump Aqua clear 802 = 13watt

Sumppump = 27watt

Totalt då allt detta körs blev det 608watt

Fick låna en elmätare på elbolaget

Skall se vad det blir på ett dygn totalt.

Jag betalar för allt med allt inräknat som de tar ut 80öre/Kwh

Ser lovande ut när jag skall byta ut min MH å bara köra på T5 rör

Inte mycket watts skillnad men lite bättre blir det ju.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att vi har diskuterat det här förut, och att Christian visade en gammal mätning. Mitt första akvarium höjde årsförbrukningen av el med ca 2000 kr, och då blev jag så deprimerad att jag genast var tvungen att skaffa ett till..(?)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

He, he. Jag undrar om det kan bero på människans natur då det påminner om t.ex. snyftätande p.g.a. att man känner sig överviktig. Mer av det goda för att dämpa olustkänslorna av det onda som egentligen beror på det goda... Det påminner nog även om drogberoende, fast med akvarier så skadas inte kroppen i samma utsträckning så det for nog räknas som ett ganska bra beroende att vara akvarieberoende.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glöm inte att salt till vattenbytena och Kalciumklorid, Natriumkarbonat. Magnesuim,Spårämnen, fiskmat mm kostar pengar de med! har man inte råd så får man lägga ner eller skaffa sig en guldfiskskål.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som Samuel menade var nog snarare att man kan tänka på elförbrukningen när man handlar saker till akvariet, exempelvis köpa pumpen med lite lägre förbrukning, en ljusuppsättning som svarar för innevånarnas behov och inte mer osv. På den punkten håller jag med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...