Gå till innehåll

Kalkreaktor och mixer tillsammans


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Är det någon som har erfarenhet av att köra reaktor och mixer tillsammans? Fungerar det bra? Är det krånligt? Får man stabila värden? Måste man mäta och justera om dem ofta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Varken bu eller bä, ingen avråder i alla fall så jag fortsätter med risk för att det blir en monolog. Jag har surfat runt lite och fastnat för två olika fabrikat, den ena för sin enkelhet och den andra för sin funktion. Jag börjar med kalkmixern från Deltec, så enkelt med en visp som rör runt i vattnet, ingen pump som kleggar igen. Vattennivån når aldrig upp till kanten, så det behövs ingen ihopskruvning med packning som måste vara tät. Det borde gå att få in en pH-probe för övervakning, genom ventilationshålet alt. där kalkvattnet rinner ut. Kalkreaktorn kommer från AquaCare och där har man försökt eliminera att koldioxiden kommer in i akvariet med hjälp av. Begränsa tillförseln av koldioxid med ett sätt att mäta nivån på vattnet i koldioxidkammaren så då vet man hur mycket kolioxide det finns där. Effektiv nedbrytning med eget granulatet, så då behöver reaktorn inte vara aktiv så länge på dygnet, lämpligen på eftermiddag och kvällen då pH är som högst av ljuset eftersom den sänker pH. Man luftar ut kodioxiden med hjälp av en syresten och luftpump. Kalkmixern skall ej vara aktiv samtidigt och den höjer pH så den aktiveras lämpligen på natten. Stämmer mina påstående eller finns det några bättre val? Kom med synpunkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter som en bra förklaring Janne!!

men bara ett inlägg om AquaCares kalkreaktor.

Ph styrningen som du beskriver är inget som mäter Co2 i vattnet utan en flotör i den lilla burken.

-Co2 tillförs i kalkreaktorn (kammare1) å trycker ner vattnet i kammaren där Co2 styrningen sitter på sidan. När Co2 ökar i reaktorn så trycker den ut vattnet till "avluftnings" röret, när vatten nivån sjunker så gör även flotören i burk1 detta och Co2 tillförseln stängs av med en magnetventil

Det hela styrs sedan men en timer från ph styrningen.

Hoppas att ni förstår vad jag skrivit. Min vänn Johannes har en sådan här Kalkreaktor och efter mycket vändande å funderande så listade jag ut dettasmiley14.gif.

Är man bara händig och tungan rätt i mun så kan man bygga en 3-vägs kalkreaktor. se min illustration

wrang_Kalkreaktor_modell_wrang.jpg

Oppz sorry det var ju ej detta inlägget/frågan riktigt gav svar på....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Jag anser att det optimala sättet att hålla PH, KH, Ca på en stabil och önskvärd nivå är just att använda sig både av kalkmixer och kalkreaktor. När du har nått önskade nivåer justerar du bara tiderna/mängderna så att nivån ligger still. Så helt rätt enligt min mening.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...