Gå till innehåll

Pumpen Aqua-Bee - opålitliga


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag har ett antal Aqua-Bee-pumpar av olika storlek och jag har vid ett flertal tillfällen upptäckt att de har förbannat svårt att starta emellanåt. Det är jäkligt förrädiskt när man som jag, t ex, har två st som ska pumpa ca 5-6000l/h upp i en ställning med DSB och Caulerpa-bädd. Vid ett strömavbrott i vintras gick den ene inte igång igen vilket inte bara medförde mindre volym upp utan den slangen blev en hävert så att mycket av den volym som den andra pumpen pumpade upp gick tillbaka igen direkt via den andra slangen...

Men jag har upptäckt att även nya Aqua-Bee-pumpar är trixiga. Nu har jag bestämt mig för att på sikt byta ut dem. Men ni som kör såna på timers, tex,kolla dem regelbundet så attde verkligen är igång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Igge: Har du behandlat dem på något sätt? Jag har haft det här problemet med flera stycken. Senast jag köpte en hade jag problem med att få den att gå igång redan från början. Men jag har som sagt aldrig smörjt dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!!

Jag kör med 2st /3000L som retur från sumpen, och 4st /3000L som går parvis via ett tidrelä, 15s vardera, och har aldrig haft några problem. Dessa pumpar har gått sedan 98, utan knussel. Tyvärr finns det nog "måndagsex" av dessa oxå, och du verkar få alla,,lider med dej, hatar prylar som inte funkar.smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...