Gå till innehåll

Bryta hävert vid osmos påfyllning


Scooby_doo

Rekommenderade inlägg

Har lite planer för förbättringar...

Funderar lite på olika metoder för bryta häverteffekt...

Har osmos påfyllning från dunk till sump, dunken lika hög som vattennivån i sumpen. Detta funkar utan problem.

Vill ha störe dunk för påfyllning = högre, vilket kommer skapa hävert effekt efter pumpen stannat vid en påfyllning (tills nivån är samma som i sumpen).

Pumpen är nersänk i osmos dunken, 12V och 'klen', ej högt vattentryck från den.

Slangen från pump till sump är ovanför vattenytan (även vid strömavbrott), så kan ej bli ngn ovänd hävert effekt. Vill helst behålla pumpen även om den är lite 'klen' så funkar den bra för sitt syfte idag.

Vilka metoder kan vara lämpliga för avbryta häverten efter pumpen stannat?

tex.

1# ngn tryckventil som öppnar vid vist tryck då pumpen går, men ej vid hävert?

klen pump så ej säker på den skulle klara trycka igenom ngn ventil..

2# höja sumpen, eller lägre dunk fast större - ej möjligt

3# bara fylla nya större dunken till samma höjd som nivån is sumpen - ej bra, blir ej mkt extra volym mot vad jag redan har

4# göra hål i slangen i dunken, så luft sugs in där vid hävert (som många har på returrör från sump till akvarieum för bryta hävert). Kommer även vatten komma ut när pumpen går - förlorad effekt på klen pump och risk för läckage om hålet i slangen ej är placerd i dunken.

#5 Sätta slangen så den rinner ut högt och ner i sumpen, dvs över höjden på osmos dunken - pumpen orkar ej trycka så högt, samt kommer skvätta en del gissar jag.

6# ngt annat?

Funderar på prova #4, men vill se om ngn annan har en ide innan jag modifierar slangen och testar. Kan då bli en T-slangkoppling på slangen istället för ett hål.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har gjort så att min slang/rör från påfyllningen mynnar ut ovanför sumpen (strax under kanten på sumpen) detta medför visserligen lite skval just vid påfyllningstillfället men det kan jag leva med, det skvätter dock inte något nämvärt då det inte är sådan flås på pumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svaret, men det fungerar ej här.

jag fyller redan på i höjd med sumpens ovankant, så omvänd hävert ej ska kunna ske från sump till dunk. och sätta slangen högre upp är som alternativ #5, se ovan och kommer ej fungera.

ska prova med #4 och se om det funkar..

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...