Gå till innehåll

Försäkring


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Tänkte reda upp det här en gång för alla efter jag haft en vattenskada i helgen efter en sprucken bottenruta.

Ca 60 liter ran ut å ner till grannen under.

Jag har en hemförsäkring och en allriskförsäkring så jag ringde till försäkringsbolaget å sa att mitt akvarium har gått läck.

Då sahan att eftersom jag bor i lägenhet och inte har haft sönder akvariumet sälv typ tappat en sten eller liknande så går detta på fastighetens försäkring.

Så då fick hyresvärden ta hit sitt försäkringsbolag å mäta uppfukten å då kom dom fram till att skadorna inte täcker självrisken som hoss hyresvärden är 7000kr.

men då säger han bolag att han kan ta in försäkringen å ställa mig ansvarig för sälvrisken.

Altså ag ska betala 7000kr så ag kollar med hyresgästföreningen å får fram att han inte kan hålla mig ansvarig för detta.

Så jag ska inte behöva betala ett öre för denna skada så nu försöker hyresvärden förbuda akvarium i fastigheten jag har önska honom lucka till.

Så sammanfatning är att om du inte har sönder akvariumet själv ska du inte behöva betala något om du däremot tappar en sten så är du skyldig å ditt försäkringsbolag får betala.

detta gäller givetvis inte dom som bor i villa utan bara dom som hyr så som hyresrätt å där någon annan äger fastigheten.

Tyckte det kunde vara bra för er att vaeta så ingen hyresvärd kräver er på 7000kr för dom kommer att försöka för dom flesta hyresvärda är snåla rackare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy du ska nog inte ropa Hej än, saken är den att det finns möjligheter för hyresvärden att förbjuda akvarium i sina bostäder. Han kan också sätta en en klausul som hyresgäster skall underteckna som säger att de som har akvarium är fullt ersättningsskyldiga för skada som kan uppkomma vid eventuellt läkage. Vad det gäller hemförsäkring så behandlas de olika beroende på vilket försäkringsbolag man har. När jag hade en ska som gick på runt 40000, så ersatte mitt försäkringsbolag självrisken till hyresvärden vars självrisk uppgick till 17000.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Måste säga att det är rätt rörigt det här med försäkringar,jag bor i bostadsrätt som jag hyr i andra hand...när min pump beslutade sig för att pumpa ut 20L på golvet så ringde jag till försäkringsbolaget som sade åt mig att ringa den jag hyr av. Hon brydde sig nu inte så att jag fick ringa till vaktmästaren så att någon skulle komma och kolla på det när de fick tid. Vaktis kom,trampa på parketten och tyckte att 20L inte var så mkt att gnälla om...om jag störde mig på bucklorna så kunde jag ju alltid slipa ner parketten.Om de nu bedömt att det hade behövts göra någonting så hade det gått på bostadsrättsföreningens försäkring och sedan hade mitt bolag betalat självrisken. Så även om du inte hade fått hyresgästföreningen till hjälp så hade nog ditt försäkringsbolag hjälpt dig Jimmy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Spille det kan han nog gör med nya hyresgäster men han kan nog inte tvinga mig att skriva på nåt i efterhand.

Mitt bolag sa att i vissa fall kan dom gå in å betala hans självrisk men han kan aldrig ställa mig ansvarig för skadan.

Så det kan aldrig bli dyrare än 1500 för mig vilket inte är farligt tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy, saken är den att det finns möjlighet för honom att förbjuda hyresgäster, nya som gamla att ha akvarium i sina lägenheter, detta iom att du har orsakat en skada och då kan han hävda att det är förknippat med en för stor risk, osv osv osv. Detta är som sagt en sakfråga och upp till din hyresvärd att diskutera med hyresgäsförening osv. Jag har själv varit med om detta och då lyckades hyresvärden genomföra detta på nya som gamla hyresgäster. Det är då den lilla klausulen kommer, som Du får underteckna Om du vill ha akvarium.

Det var därför jag sa att du kanske inte skulle ropa Hej..... vi får se hur det går

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också nyligen haft en vattenskada som slutade med inläggning av 38m2 fiskbensmönstrad handlagd ekparkett.... dyrt o inte kul! Men efter diskussion med försäkringsbolaget så ersatte mitt försäkringsbolag i detta fall Folksam alla kostnader som uppgick till 44.000:- inklusive avfuktning. De va motvilliga i början med med lite liskande gick det bra. Det jag också tog reda på var att bolaget skulle betala värdens självrisk om han så hade krävt det mot att jag betalade min "vanliga" självrisk till Folksam.

Den värd som yrar om att förbjuda akvarium får det oftast ganska svårt kollade jag också... Ett bra argument man kan ha med dom om man hamnar i diskussion är att de i så fall bör förbjuda alla diskmaskiner och tvättmaskiner på samma gång då, eftersom en brusten 1/2" slang pumpar ut ca: 70 liter/min, kan bli ganska intressant om man är borta en helg....

Mängden vattenskador i Sverige med disk o tvättmaskiner är betydligt fler än akvarium som läcker eller spricker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...