Gå till innehåll

Hur många minilysrör?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jadu, du har enligt specifikationen 15 000 cd/m2 på dessa rör, kolla hur hög ljusstyrka vanliga lysrör har så kan du skaffa minirör som ger motsvarande ljusflöde.

Bör räcka med motsvarande 2x18w rör skulle jag tro.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm...de 18w jag har över ett annat akvarium ligger på 1050lumen/st...betyder det då att ett litet motsvarar ca 14st vanliga?

Kan dessa lysrör ge lika bra ljus som en HQI?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mors

Så här är det. Ljusstyrkan (I) mätsi candela (cd), Luminans (L) i candela per kvadratmeter (cd/m2).

Ljusflödet mäts i lumen (lm) 1 lm = 1 cd ' sr.

sr = rymdvinkel och räknas ut med m2/m2

medan Illuminans. Belysning (E) mäts i lux, 1lx = 1 lm/m2.

Vidareså är 1 grad celsius = 1 grad Kelvin, skillnadenligger i attnollpunkten på Kelvinskalan ärpå -273,15 grader celsius. Så följaktligen är+-0 grader celsius 273,15 Kelvin. Ungefär som Fahrenhet fast där är ju +-0 grad celsius = 32 grad fahrenheit.

Allt enligt SI-guiden......

Glasklart eller smiley4.gif!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men m2/m2=1???

Det gick inte fram så myckat av vad du sa men kan du av det som skrivits innan säga hur starka minilysrören är jämfört med lysrören och med HQI

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med masse_86, förstod inte heller något, men skulle gärna vilja ha det förklarat för mig smiley17.gif

Jörgen, du verkar ju ha koll på det hela, vi vill ha en lektion

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, gör ett försök då, med risk att jag idiotförklarar mig själv, för jag har egentligen ingen aning om vad jag pratar om. men jag TROR att det är så här; en punktformig ljuskälla lyser på avståndet en meter i alla riktningar upp en yta på 4*pi*1^2. Om lysröret ger 15000 cd/m2 har ljuskällan ett ljusflöde på 15000/(4*pi)=1193,66 lumen. Ungefär som ett lysrör på 18 W.

Sen kan man räkna ut belysningsstyrkan i lux genom ljusflöde/belyst area (=akvariets yta om du har perfekta reflektorer). I Fossås bok finns tabeller på hur många lux det är i naturen vid olika vattendjup, har inte siffrorna i huvudet dock.

men som sagt, vad vet jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok!

Jag som inte orkade förklara utan bara hänvisade tillSI-guiden smiley1.gifvilket är en superbra liten guide, visar det internationella måttsystemet. där finns alla tabeller för värme, belysning, akustik,kraft, massa mm. Har ett ISBN nr 91-7162-322-1

Jag är absolut ingen fena på det här utan tycker det är intressant. smiley10.gif

Vi gör så här! Kolla följande siter som jag tycker förklarar hyfsat bra! HÄRoch HÄR smiley16.gif

Den sista är på Engelska och hyfsat teknisk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, bra länkar.

Hade man bara varit mer uppdaterad på matte hade detta nog varit enkelt att räkna.

Denna verkar ju rätt enkel att använda, hittar dock ingen att använda i just vårt fall här.

formler.gif

__________________

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...