Gå till innehåll

Högt Ca - Igångkörning av kalkreaktor


Robert Lennqvist

Rekommenderade inlägg

Har precis slutat att tillsätta kalk och karbonater med TM Calcium Liquid och gått över till kalkreaktor. Dilemmat är att trippeldospumpen ballade ur den sista tiden jag använde den så KH hamnade på ca 9 dKH och Ca på ca 460 mg/l.

Tanken var att jag skulle vänta med att dra igång reaktorn tills Ca hade sjunkit. Men det gick i stöpet när KH:t började sjunka. Så jag måste köra reaktorn för att hålla KH uppe. Nu ligger jag på KH 8 dKH och Ca 470 mg/l. Frågan är vad jag ska göra.

Fortsätta att köra reaktorn för att hålla KH uppe och hoppas att Ca börjar sjunka?

Stoppa reaktorn och hålla KH uppe med trippelbuffer tills Ca har sjunkit?

Mg ligger på ca 1450 mg/l.

Tacksam för synpunkter och tips.

/Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle stänga av reaktorn och se vad som händer, när något sjunker under den undre gränsen så skulle jag specifikt tillsätta det. Annars tycker jag 8 och 470 stämmer ganska bra, när de båda sjunkit lite så blir det bra. Vad siktar du på för värden?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

450 tycker jag är max och jag skulle inte gå under 6,5 i kh. Själv har jag cirka 7/420/1280, det är inga värden jag har bestämt att det skall vara så, utan det har mer bara blivit så. Alla burkar är unika så det är bättre att fösöka hitta sin egen jämvikt så att det blir så stabilt som möjligt, bara det håller sig innom vissa gränser. 1450 i mg är väldigt högt, jag skulle vara mer oroligt för det, har du några SPS:er som mår dåligt?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart, förhållandet mellan KH och Ca blir mer eller mindre förutbestämt beroende på sammansättningen av materialet i reaktorn?

Jag har Deltecs Rowalit C+, vad jag har förstått så innehåller det även Mg.

Jag har kört med TM Calcium Liquid tills för 3 dagar sen. Har aldrig tillsatt något Mg separat utöver det som jag antar finns i dessa 3 vätskor och halten har legat konstant och ibland t o m lite över...

SPS:erna verkar på bra, de växer och frodas hyffsat bra. Vet inte hur de reagerar på toppen i Ca som jag har nu iof. Vad anser man vara en övre gräns för Mg?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, oki. Skumt att jag ligger så högt eftersom jag aldrig tillsatt Mg separat annat än det som möjligen finns i TM Calcium liquid. Tycker iof att den har börjat sjunka sen jag slutade med TM så får se vart den landar nu. Har haft lite dålig tillväxt på SPS till och från så det kanske har vart en bidragande orsak.

När jag flyttade i augusti bytte jag ca 50 % av allt vatten. Det vart som en kickstart för SPSerna. Sen dess har dom växt mer än nån någonsin gjort tidigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...