Gå till innehåll

små ormsjöstjärnor?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag var idag och köpte lite djur till karet. Jag fick också med en del caulerpa för min sump. I caulerpan så hittade jag dels de små sandfärgade stjärnorna som jag hört äter kalkalger (dom rensade jag bort). Sen fanns det en del kräftdjur som fick följa med i karet. Men något som gör mig lite fundersam är att det var små stjärnor som närmast kan beskrivas som mini orm stjärnor. Jag tycker om ormstjärnor och har ingenting emot dom. Men nu undrar jag om det verkligen kan vara det? Kan ormstjärnor föröka sig i akvarium så det är på det sättet dom hamnat i butikens caulerpafilter? Eller finns det något annat djur som är litet och liknar ormstjärnan? Jag vet inte om jag vågar lägga i dom (2 st)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

när jag beställde en låda koraller så kröp det massvis med små ormsjöstjärnor överallt på stenen, det var minnst 5 olika sorter, allt från oranga till svartvita och ingen av dem har gjort någon som hellst skada.

de har inte växt något så det verkar bara vara sorter som inte blir större än 6cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag försökte att fota dom, men det gick bara inte. Jag har en alldeles för gammal/dålig digitalkamera för att det skall bli något av det. De hade ca 2 mm kropp och ca 5 mm armar. Jag satte i dom i sumpen för säkerhetsskull. I sumpen har jag både levande sten och caulerpa nu så där får dom det bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! jag tror att det är de jag har i karet jag har nog ett hundra tal från 2mm till 3cm och de är bra på att äta skäp de har inte varit på några koraller, hade varit bra med en bild för att se om det är de jag har.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr så lyckades jag inte med foto och nu är stjärnorna någonstans i karet. Dom du har, förökar dom sig själv i karet eller fick du med så många i stenen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hör av dig om du vill att jag kommer och fotar, som du pratade om på Danmarksresan.

När det gäller små ormstjärnor är dock de flesta att betrakta som nyttodjur, så du behöver nog inte oroa dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , dej jag har kom bara en dag fram kanske 5 st men sen har det blivit många nu ,jag tycker om att ha de i karet, hur stora de blir vet jag inte tyvärr hade varit kul att veta, men som i saltvattenskar så dyker det upp nya konstiga saker hela tiden:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...