Gå till innehåll

Skadad Fungia


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Halloj. Jag tog hem en mkt skadad Fungia från jobbet för att se om den går att rädda. Den ser död ut vid första anblicken, men ångt ner i kanterna har den de senaste dagarna börjat fyllna i och bli lite "kuddlik", och man ser några av de små plopparna som normalt sticker ut. Mot mitten sticker skelettet upp som Drakensbergen, men munnen är rosa. Vad tror ni, ska jag ge den en chans? En liten fläck, som en femöring, har fått tillbaka fin turkosa färg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min Heliofungia som jag skrev om tidigare packade ihop helt, blev nog skadad under transporten. Det är min andra som går åt h-e... verkar svårt att få dessa att funka ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Heliofungia kan nog betraktas som en svår korall. Den gode E. Borneman jämställer den på ett ställe i sitt forum med Goniopora!!!!. (jag lyckade igen Peter J. :))

Fungia kan tom provoceras att föröka sig om den är skadad. Den bildar så kallade anthocauli - avknoppningar som kan bilda nya individer.

Favia är ju en hjärnkorall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den som jag har hemma blev skadad av att någon mindre nogaräknad person välte den och lämnade den upp och ner gud vet hur länge. När jag vände på den trodde jag som sagt att det bara var skelettet kvar, men lite liv tror jag det finns. Den luktar inte illa, och släpper inte längre något slem, och det lilla som finns ser relativt friskt ut. Jag ger den några veckor. Coolt om den skulle göra nya småfungia:-) Då skulle jag kunna ha ett fungiaakvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fungian har på dessa dagar repat sig ordentligt och svullnar nu upp som en mjuk kudde över skelettet..som sig bör. Enbart en halv x en centimeter närmast mitten är inte täckt med kött nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...