Gå till innehåll

Gröna alger


Xenia83

Rekommenderade inlägg

Hej jag tänkte höra lite med er. Jag har hafft lite mycket gröna alger i mitt kar en tid, särskillt på en sten, de växer inte okontrolerat utan mer som en grön gräsmatta.

Jag har en till sorts alger som växer på rutorna som är mer brunaktiga, den täcker delar av sanden ibland med.

jag har lite ideer om va det kan vara,

1. Fel belysning "Fel MH LAMPA"

2. Brisst på något ämne i karet "Kalkalgerna har växt dåligt sedan ja slarvat med vattenbytena"

3. Ja kanske borde skaffa en kirurg eller annat som äter eländet.

Mina värden är för fosfat, nitrat och nitrit är omätbara, trotts att ja kör utan skummare.

1.025 i salthalt Belysningen där stenen står är en 250W MH med någon dålig lampa.. & ett 40W Marine-glo lysrör blått standard.

Här är en länk till en bild, spara ned å zooma om ni behöver ta en närmare titt på något.

http://www.zippert.se/gronalg.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

växer kalkalgerna dåligt så kolla magensium och calcium.

ang algerna vettikatten.. testa en salarias kanske? söt fisk om inte annat..

Hehe, unte undra på om magnesium å calcium är lågt om man inte bytt vatten på två månader. men nu är mitt badrum fixat så igår fick de ett litet försiktigt byte.

är det det här lilla monstret du menar är sött? =) http://www.nanoreef.it/immagini/schede/salarias3.jpg

Otroligt korallrevet hadde den inne,, åker på en gång nu ska de handlas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gjorde just nu ett Ca test jag har seachems test och fick tillsätta 0.9 mL "0.1 mL kvar i sprutan" Tritrant vätska det får jag till att jag har 450 i Ca,

Jag trodde jag hadde brisst på ca eftersom mina kalkalger slutade växa, men de var kanske något annat de behövde, eller kan 5l nytt vatten med 1.025 i salinitet återställa mitt Ca värde?

här är instruktionen till mitt test.

http://www.seachem.com/support/Instructions/0920.040-Calcium.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Byte av 5L i 340L gör knappast någon skillnad för Ca, så vattenbytet lär inte ha bidragit med det höga värdet iaf.

Tack GustavF

Alltså måste mina stackars kalkalger ha lidit av brisst på något annat,

ja har inget direkt som förbrukar Ca så de har väl varit högt hela tiden.

Nu har ja en liten Euphyllia Parancora som tar lite men den måste ju klara sig med vanliga vattenbyten, läste någon stanns att den behövde lite spårämnen någon som vet vilka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alkaliniteten ligger på normala värden,, har inte mätt dem idag men ph och alkalinitet har varit väldigt stabila ändan sedan starten.

Tänkte att ni kanske ville se mitt inköp fick den lite billigare pga av att en av de tre armarna var avbruten så den här har två än då länge.

post-2462-14468913367185_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja! ett riktigt "cute face" :)

kolla kh och magnesium.. har du bra mg så brukar kalkalgerna växa så det knakar.

Magnesium alltså,, hmm de blir till att köpa ett test till! Hur lider min stackars korall om de skulle visa sig vara magnesiumbrisst i karet? Jag tänkte sköta mig med mina vattenbyten nu så de kanske räcker, man ska ju höja värdena långsammt.

Tack för tippset föresten, de måste vara det som har varit problemet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man byter 10% av vattnet 3 ggr så kommer man totalt att ha bytt ca 27% av det ursprungliga vattnet. Om det gamla vattnet hade 1000 ppm i Mg och bytesvattnet har 1300 ppm så blir det alltså 1081 ppm efter alla vattenbyten. Och då räknar vi inte ens med någon förbrukning mellan våra vattenbyten. Med andra ord är inte vattenbyten ett särskilt bra sätt att ersätta Mg. Detsamma gäller för t.ex. Ca och KH. Jag tycker dock ändå det är bra med regelbundna vattenbyten, men inte som en åtgärd att höja halten av ovannämnda ämnen. När det gäller spårämnen kan det dock helt klart finnas en poäng med vattenbyten.

Men det kanske inte ens är en höjning av Mg med vattenbyten som avses? Då fick jag iaf tillfället skriva av mig lite ändå :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...