Gå till innehåll

Krabbor med levande stenen


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag har fått ett gäng krabbor med levande stenen, inget ovanligt i sig. Men de flesta är från 5mm till 10mm små, sen så har jag en som är kanske 3-4 cm som sitter för det mesta gömd i den störst stenbiten jag har och när jag ser honom på håll och försöker titta närmare.... så vips ...å så är han borta.

Efter några gånger så tror jag att jag kanske skulle känna igenhonom/henne på ett fotomen kan inte komma på någon länk med Krabbdatabas(?), är det någon som vet vart jag skall leta? Någon bra sida om krabbor?

Vill inte slänga ut den från akvariet i onödan om det visar sig att den äter bara glasrosor (önsketänkande jag vet).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag omformulerar frågan.

Är det nån som har dåliga erfarenheter av krabbor?

Hur ser sådana ut?Några ideer på hur jag skall bestämma om det är bra eller mindre bra krabba?

Jag har inga andra djur ännu så det finns lite tid för att fånga rackar´n.

Jag är glad för all hjälp jag kan få

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Krabbor är fräcka men de allra flesta är rovdjur och ena rackare till att äta fisk. Finns ett fåtal snälla sorter för fiskakvarier och korallakvarier. De är så få så att man nästan med säkerhet kan säga att de du fått är farliga och kan bli dyra. För såvitt du inte har muräna får då äter väl den upp dom.

Så uppfattar jag det tyvär.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eremit krabbor är väl inte direkt farliga heller, dom missade du dykaren.

Jag har erfarenhet av en liten vit rackare som åt upp ca 20 turbosniglar innan jag hittade den. Den kom in med stenen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det verkligen så illa???

själv har jag inga dåliga erfarenheter av mina krabbor.

jag har sett 5-6st olika individer i mitt kar, alla av samma sort. den största är som den gammla sortens 50öring. jag kan inte beskylla mina krabbor för något mysko som skulle ha hänt i karet, det enda jag sett dem göra är att äta alger från stenen och det är ju bara bra.

men men det finns ju många olika sorter, mina har inget hår och är ljusbruna ungefär samma färg som lackad ek

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag lyckades få en längre titt på den (ca 30sek), den är inte så stor som jag först trodde då den var i rörelse, den är ca 2 cm och blå-lila i färgen ögonen ljusa till formen är den ganska rund och klorna är lika stora.

Jag har kommit fram till att det kan röra sig om antingen en Petrlisthes spp. eller Eriphia spp.. Är det det sistnämnda så åker han ut då det är bland de mest aggresiva sorterna, men om det är det förstnämnda så får han gladeligen stanna för de är bara "planktonfiltrerare".

Det visar sig väl snart, jag ska locka han med en fryst "koktailräka" (kan inte latinska namn på de här intesmiley2.gif) tar han den åker han ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det tog 1 minut för den att bestämma sig = den agressiva sorten = ut från akvariet.

Fast nu har den mat för 2-veckor som den drog in i levande stenen, så jag får fånge den vid ett senare tillfälle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den bor i en sten som väger ca 5 kg och den vill jag helst inte ta bort (den får ej plats i plastkaret heller) men i värsta fall så köper jag ett eget akvarium till honom, kan vara kul att ha honom kvar. Eller så får han bo i sumpen till det stora akvariet när jag har startar det (lutar mot sen november).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tropfrog/Magnus,

Eremiterna tror jag räknas till kräftor. Jag är inte alls säker på hur definitionen mellan kräfta och krabba lyder dock. Och egentligen är inte eremiter "säkra" heller. Av alla de olika sorter som finns är det ett fåtal som jag utan tvekan hade släppt ner bland dyra koraller/fiskar.

Jag glömde dock ett gäng säkra krabbor och det är anemon-krabbor. De lever på att filtrera vattnet och är helt säkra.

Resten skulle jag vara mycket försiktig med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tre (2 nu) olika eremitkräfter i akvariet + krabban. Nu ligger det ett lik (blåsvartbenad eremit) på akvariebottnet och bredvid står en eremitkräfta (vitsvartbenad)som har tagit över den dödes hus samt krabban och tittar på. Nu är krabban den misstänkte i första hand men i stark andrahand kommer den skumma eremitkräftan som har tagit över ofrets bostad. Den har nämligen en klo som överträffar de andra eremitkräfterna trots att denna är minst samtidigt så har jag med egna ögon sett och dokumenterat på video hur krabban faktiskt backar för den lilla eremiten.

Hur som helst så vill jag fånga i första hand krabban men har hittils ej kunnat göra det. Jag kan köpa en fälla i akryl för ca 300:- eller ta ut levande stenen som den sitter i, den väger dock 5 kg och det vill jag ej bli av med då han vägrar att komma ut även utanför vattnet.

Vad göra? Några förslag? Vi måste väl ha någon bra "jägare" här på forumet. Hur blir jag av med den utan att bli av med stenen? Kanske jag kan"hyra" en fälla av någon i STHLM?

Alla förslag är välkomna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bara håll den i vattnet tills den jävlen kommer ut deet tog en stund för min innan han gav sig men ut kom han å överlevde gjorde han me.

Ett plus är väll att du kanske blir av med glasrosorna ochså

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har flera krabbor i stenarna och jag har aldrig haft några problem av dessa. Den största är lite större än en femkrona. Den tillbringar sin mesta tid i sin håla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag fångade min krabba på följande sätt:

Ta ett ölglas och luta detta mot stenen där krabban finns. Lägg någon mat i botten på glaset. Krabban går då i för att kalasa på maten, men kan inte krypa tillbaka på den glatta ytan. Funkade kalas för mig

Mvh Beppe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Ortoceratite

Krabbor har bl. a en platt, reducerad stjärt invikt under den runda kroppen o korta antenner, medan kräftor o räkor har en utvecklad stjärt o oftast långa antenner. Eremitkräftornas stjärt är mjuk och spiralvriden för att passa i skalet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...