Gå till innehåll

mystiska slemtrådar...


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

på många av mina koraller sitter det något form av slemmigt djur som skickar ut långa fångst tentakler.

tentaklerna är oftast mellan 15-20cm långa och mycket klibbiga. den kan skicka ut och dra in fångstarmen väldigt fort, de brukar ibland fastna på fiskarna men de ser inte ut att ta skada fisken bara simmar iväg och trådarna släpper.

det är en "huvud" tråd djuret skickar iväg och från den går det ut många små trådar vinkelrätt från tråden precis som en kamm.

jag har länge försökt att lokalisera vart ifrån trådarna kommer, först trodde jag de kom från stenen där korallerna sitter men så är inte fallet. de sitter på korallens kropp och ser ut som en transparen geleklump.

vet någon vad det är för djur som sitter på korallerna, är det harmlöst eller kan det ställa till med problem för de andra djuren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

de kommer mestadels från mina sarcophyton och på någon sinularia. det är en tråd som far ut från slemklumpen och drar ihopsig väldigt fort när den rör något.

vissa av trådarna är extremt långa ända upp mot 40cm.

jag blev så nyfiken så jag körde ned handen och försökte slita loss ett av odjuren som satt under tratten på en liten sarcophyton.

jag fick loss en del av den som satt runt korallen, den var minnst sagt slemmig och hade små små ljusbruna prickar som satt tätt över hela slemkroppen.

vad kan det vara? kan de skada korallerna eller fiskarna på något sätt eller är det bara ett harmlöst slemdjur som gillar sitta på en korall och att fånga små particklar i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter direkt på korallen utan något rör om jag inte minns helt fel...var i princip omöjligt att se något djur överhuvudtaget när jag tittade.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det sitter alltså en slemkropp som är transparent men små sljusbruna prickar och är nästan omöjlig att se, den skickar ut en flera dm lång fångstarm som fastnar i fiskar mm

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni ingen bild? Ron brukar sällan identifiera utan bilder, han är ganska kräsen även där och brukar vilja ha ganska hög kvalitet på dom. tror det skulle bli lättare då bara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har några grejer som kan vara liknande de som diskuteras här, ska se om jag kan få syn på dem och ta ett foto när jag kommer hem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...