Gå till innehåll

Med eller utan täckglas?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Har en 400l burk med två 150W MH hängandes 16cm över akvariet. Jag har tagit bort täckglasen till och från, vill gärna köra helt utan täckglas för jag har läst att MH ger bättre effekt om man inte har någon täckglas men är orolig att fiskarna ska hoppa ut. Körde iaf utan täckglas i ett par dagar, igår hittade jag en av mina percula clowner liggandes på golvet under akvariet. Kastade ner den i akvariet snabbt som sjutton och efter några minuter var den normal igen (tur)! Nu vågar jag inte köra utan täckglas längre. Hur gör ni som kör med MH och utan täckglas? Har ni något skydd runtomkring?

Tacksam för svar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Även jag är väl lite nervös över detta,hör mina perculor skvalpa rätt ordentligt på kvällarna ibland,förr eller senare kommer de att hamna utanför och då är de lovligt byte för katten tyvärr. Ska nog bättra på min sarg tror jag,möjligen att man kunde lägga täckglas på delar av karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

jag har inga täckglas

jag har som en typ av huv över mitt kar så om en fisk hoppar så ska dom ramla ner i vattnet igen, på så sätt slipper jag se armaturena + att jag slipper få så mycke ljus i hela rummet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Skulle man inte kunna tänka sig ett grovmaskigt nät, i lämplig material, som inteförsämrar MH:n?

Kanske ett besök på närmasta större byggmarknad kan ge lite uppslag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Jag har en trälist som är 20 cm hög som sitter runt kanten. Se på besökares akvarium: Anders Ek.

Hos mig har inga fiskar ännu hoppat ur och inga katter har hoppat i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tack för alla svaren. Jag tycker inte det blir så snyggt med huv över akvariet, speciellt eftersom taket i vardagsrummet är ganska högt. Men ett grovmaskigt nät låter väldigt bra. Ska kolla upp om jag hittar något sånt. Fint akvarium du har pipen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...