Gå till innehåll

Frågor kring kalkreaktor från Schuran?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Guest Gäst

Hejsan.

Har under en tid haft planer på en nystart och sitter just nu och funderar på vilka inköp som jag måste komplettera med.

Mitt största huvudbry när det gäller dessa inköp är vilken metod jag ska använda för att hålla Ca och KH på bra nivåer.

Jag har surfat runt och läst en hel del om + och - för både kalkmixar, kalkreaktorer och olika automatiserade vätskemetoder tex Ballings metod.

Som jag förstår det så är det största problemet med kalkreaktorer förutom att de är dyra i inköp, att de sänker ph när det fäller ut co2 i vattnet.

Surfade runt och hittade nu denna reaktor (Calciumreactor Jetstream 1) från Schuran. Den verkar ta hand om co2 bubblorna som blir över och föra tillbaka dem i reaktionskammaren istället för till akvariet.

Mina frågor är:

Finns det någon som har några erfarenheter kring denna reaktor?

Har Schuran har någon återförsäljare i Sverige?

Länk kalkreaktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Har inte haft någon själv men jag vet att 2 av mina kompisar nere i Tyskland har denna reaktor. Och deras kar är skitsnygga med enbart sps koraller. Enligt dom själva är reaktorn grymt bra och jag tror nästan att det är den populäraste reaktorn just i tyskland, ifall du kan ´tyska så kan du gå in på www.korallenriff.de och i deras forum söka efter jetstream. Schuran har ingen återförsäljare i sverige som jag vet om, men det går faktiskt att beställa via deras hemsida ifall du mailar dom.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Tack för svaret Absolom. Jag kollade på korallenriff.de men jag hittade inte så mycket om den och det jag hittade förstod jag nästan inget av tyvärr, fastän jag använde en översättningsmotor. smiley5.gif

Det är ju bra att det går att beställa från Schurans hemsida. Såg att den kostar runt 4000 kr på marine-monsters.com "MEN" Känns osäkert om den skulle krångla.

Det är det ju en stor fördel att ha prylar som andra här i Sverige har erfarenheter av.

Håller med dig Christian att den ser ut som en dunderreaktor men det gör ju köpbeslutet ännu svårare met tanke på tidigare nämda problem. Bra att du la upp en bild.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Fattar inte vad dom menar med "vatten/kolsyra separator".

Använder själv en reaktor från Aquacare, där luftar man vattnet från reaktorn med en luftpump innan man skickar det till akvariet, vilket höjer PH på vattnet ur reaktorn till ca7.3. Jag kör med den 4timmar/dygn och ph i akvariet går aldrig under 8,1. (brukar ha 8,1 på morgonen och 8,4 på kvällen).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej,

jag använder idag en Schuran Jetstream 1. Köpt begagnad av en dansk. Fungerar bra, lite smäckig design i plexiglas-> skör att frakta.

pH i reaktorn 6,2,i akvariet pH 8,3 - lite variation morgon och kväll.

Fördelar - den använder lite CO2 i förhållande till KH/CA-tillskott. Enkel att sköta och ställa in. Inga problem att skjuta KH i höjden.

Nackdelar - den blir lätt överdimensionerad - d v s bättre till ett större akvarium. Endast 10-15mm grov korallsand bör användas. Reservdelar är mkt dyra. Finns ej återförsäljare i Sverige.

Finns säkert bättre idag på marknaden. Snacket om separator är överdrivet då de flesta fungerande kalkreaktorer på ett eller annat sätt återanvänder

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Gött Erik. har du en Ph mätare styrning och slangpump oxså som man ser andra kör med.

Hur funkar den med detta.

Kör du konstant eller bara då å då

Ja det verkar vara så att model 1 är upp till 300liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Hej Christian, jo en pH-styrning till reaktorn har jag, kopplad till en magnetventil på CO2 flaskan - därför är alltid reaktorns pH 6,2. Sedan mäter jag pH i akvariet likväl. Reaktorn går konstant.Men vad menar du med slangpump?

En nolla trillade bort tror jag - upp t 3000L.

:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest Gäst

Du har rätt - han har en doseringspump kopplad, jag har inte sett en sådanuppsättning tidigare - intressant.

Själv följer jag Schurans rekommendation - min ATK-pump som föder skummare etc har en by-pass med kran till kalkreaktorn, där ställer jag flödestakten. Utloppet från reaktorn har ingen kran utan är helt öppet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...